Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömbergshyttan vem har signerat ..?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Strömbergshyttan vem har signerat ..?

Planslipat block. Strömbergshyttan är läsligt men signaturen är svårtydd.
    Färgen har en dragning åt det klassiska blå, men inte helt "safirblå".
    Kan blocket vara från den korta Orreforsperioden? Någonstans har jag läst att Orrefors inte ville fortsätta med den färgen.
    Hur som helst, jag behöver hjälp med signaturen.
    Click image for larger version

Name:	SH hel - Kopia.JPG
Views:	1
Size:	65,6 KB
ID:	657315Click image for larger version

Name:	SH Sign.JPG
Views:	1
Size:	67,4 KB
ID:	657316

Skulptur nr P 224, design med stor sannolikhet Rune Strand 1960-talet.

Blocket liknar ett som har beteckningen P 224 i Strömbergshyttans katalog från 1972. Jag kan uttyda P och siffran 4 på slutet i din bild, även två 2-or med lite fantasi. Så det är modellbeteckningen som står där. Gravyren är med största sannolikhet Rune Strands från 1960-talet (han var anställd mellan 1963 - 68 och formgav då flera sådana här block. Hittar inte exakt denna ren men flera snarlika gravyrer på renar som med säkerhet är av hans signum. Skulle även tro att blocket med fjället ingjutet är av hans formgivning.
    Last edited by rebessin; 2013-04-12, 16:24.

Comment

Tack för uppgifter och ledtråd!
      Jag har två block, det andra är också med djur, ser ut att vara tre rådjur, tydligt inga vajor. Med din ledtråd går det att tyda P224 lite bättre än på renblocket. Måtten är cirka 9x5x6 cm. Då kanske man utgå från att de är gjorda innan konkursen.
      Rune Strand är ju ett känt namn, jag köpte en oljemålning på auktion i Hovmantorp signerad R.Strand, kanske Rune S.

Comment

Working...
      X