Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enorm vas från Elme

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Enorm vas från Elme

Ett av dagens loppisfynd bestod av denna 54cm höga golvvas ifrån Elme.Har inte sett någon så stor vas tidigare inte heller med en färgslinga inlagd som dekor.Den är som en pastellig jättekaramell
    Har googlat runt och förstått att själva modellen kallas pumpavas en variant av bulbvaserna,den tillskrivs Gunnar Ander som designer.Hittar inte vilka år han var verksam vid Elme och om det verkligen är han som designat den.Någon som har koll på detta och som kanske vet under vilka år modellen producerades
    Click image for larger version

Name:	029.JPG
Views:	1
Size:	83,8 KB
ID:	657219

Name:	032.JPG
Size:	76,2 KB
ID:	657220

Name:	031.jpg
Size:	52,2 KB
ID:	657221

Name:	030.JPG
Size:	26,1 KB
ID:	657223

grattis till ett fint fynd..

Trevlig vas..
    The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Tog och skrev några rader till Bay Åkerblom och så här löd svaret:

Hej,

trevlig vas du har "loppat".
      Det är en modell som kallas för "Bulbvas". Gunnar Ander har aldrig varit knuten till Elme glasbruk och var detta kommer ifrån är för mig helt okänt.
      Gunnar Ander var däremot knuten till Lindshammars glasbruk,
      Formgivare till modellerna är av sk bruksformgivning och möjligen att Carl-Olof Borgarp har ritat den eller någon annan anställd vid bruket. Han var även disponent vid Elme glasbruk...
      Stilen förekommer vid ett flertal glasbruk under 1950-60-talet.
      Det är möjligt att de stora finns i andra färgsättningar. Stora modeller gick oftast på export till utlandet och då bl a till Australien.
      Kul att etiketten finns ikvar på vasen!

Jag misstänkte att det var något lurt med alla attributeringar till Gunnar Ander som jag hittade på nätet eftersom jag inte kunde se någonstans att han varit knuten till Elme...
      Då så ,då har man fått lära sig något nytt igen

Comment

Hallon,
        Grattis till fin stol... so long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallon,
          Grattis till fin stol... so long...
          Hallon Kimmen!
          Tyckte att stolen matchade vasens färg samt framhävde storleken på den.
          Förövrigt så är det ett par provinssnickrade gustavianer som jag "renoverat" ve och fasa....Och nä jag målade dem inte grå eftersom de små fragmenten av originalfärg som fanns kvar under alla färglagren var turkosblå.Nu vart de kanske lite väl turkosa men efter att jag lagt på ett lager färgat möbelvax blev jag riktigt nöjd med resultatet.Tyget från mina gamla köksgardiner blev perfekt på sitsarna
          På bilden ser man före och efter invaxningnen.

Name:	004www.JPG
Size:	52,4 KB
ID:	546990

Comment

En doft av Gripsholm...

Hallon Fröken,
            Tack, kul med avvikelser från ämnet. Roligt också att se före/efter (tänk vad lite vax och flitiga fingrar kan åstadkomma).
            Perfekt, även om jag tror att stolarna var målade i umbra. Lägg gärna in bilden på tråden stolar, den behöver ett lyft...
            So long...

Comment

Working...
            X