Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kan det vara liljadahls glasbruk ???
Collapse
X
-
Här får du säkert många svar från "bessewissrar!
Själv vet jag inget,
annat en att det du har presenterat, ärt riktigt taskiga bilder!
Dessutom, med bakgrund som kan få vem som helst att både vissna och tystna!
UTOM HÄR!
Att störa dig var inte min avsikt,förlåt!
Alltid, må sanning segra..
Mvh, "monty och fan vet vad"...Last edited by Mont blanc; 2013-03-12, 21:41.
-
Visst kan jag tag emot stenar från dig men som sagt jag plåta karafen ingen visst det är inte den bästa bakgrunden men man är inte fotograf men tack för påpekandet Mont blancUrsprungligen postat av Mont blanc Visa inläggHär får du säkert många svar från "bessewissrar!
Själv vet jag inget,
annat en att det du har presenterat, ärt riktigt taskiga bilder!
Dessutom, med bakgrund som kan få vem som helst att både vissna och tystna!
UTOM HÄR!
Att störa dig var inte min avsikt,förlåt!
Alltid, må sanning segra..
Mvh, "monty och fan vet vad"...
Comment
-
tål du inte skämt hahahaUrsprungligen postat av Mont blanc"stenar från dig" från mig?
Skämtar du, eller brottas du med taskigt omdöme?
Tycker Du själv att dina taskiga bilder kan tilltala "publiken" här?
PATETISKT!
Här pickar höns och glada, frustrerade på att få ge dig sitt
ytterst vetenskapliga utlåtande, vänta och se!
Annars allt väl?
ja allt är väl hade inte varit för interesset då skulle surfa nån annan stans
tack för hjälpen .
Comment
-
ett stav felUrsprungligen postat av prylsnubben Visa inläggSvaret från Kungliga vetenskapsakademien från Knugen själv lyder så här:
Det heter inte Liljadahls glasbruk utan Liljedahls och Örebro ligger inte i Arboga.
Comment
-
Hej
Din vas är troligen inte gjord på Liljedahl.
De flyttade sin tillverkning till Surte 1917.
Under Liljedahls sena period gjorde de uteslutande flaskor.
Vasen verkar ha ett gjutet ben, finns där en vertikal skarv på benet?
Om så är fallet tror jag den är av ganska sen tillverkning.
Ett renodlat buteljglasbruk har en stor vanna med glas, de har således bara en färg
på glaset.
Comment
-
Hej LarsUrsprungligen postat av Lars Kallin Visa inläggHej
Din vas är troligen inte gjord på Liljedahl.
De flyttade sin tillverkning till Surte 1917.
Under Liljedahls sena period gjorde de uteslutande flaskor.
Vasen verkar ha ett gjutet ben, finns där en vertikal skarv på benet?
Om så är fallet tror jag den är av ganska sen tillverkning.
Ett renodlat buteljglasbruk har en stor vanna med glas, de har således bara en färg
på glaset.
Ja det finns två vertikala skarvar just vid foten
Comment
-
Det är så ja.
Din vas verkar vara maskingjord.
Ett föremål som teoretiskt skulle kunna vara tillverkat på Liljedahls glasbruk skulle kunna se ut som den skål jag visar här.
Det gick till så, när glasblåsaren som vanligast blåste buteljer behövde en skål eller något annat hushållsföremål hemma.
Han tog på sin rast glas ur vannan som han under arbetstiden tog glas till buteljtillverkningen. Av detta glas tillverkades enkla föremål.
Skålen på bilden skulle kunna vara av en sådan tillverkning, men som vanligt kan man aldrig säga var ett omärkt föremål kommer från.
Comment
-
tack LarsUrsprungligen postat av Lars Kallin Visa inläggDet är så ja.
Ett föremål som teoretiskt skulle kunna vara tillverkat på Liljedahls glasbruk skulle kunna se ut som den skål jag visar här.
Det gick till så, när glasblåsaren som vanligast blåste buteljer behövde en skål eller något annat hushållsföremål hemma.
Han tog på sin rast glas ur vannan som han under arbetstiden tog glas till buteljtillverkningen. Av detta glas tillverkades enkla föremål.
Skålen på bilden skulle kunna vara av en sådan tillverkning, men som vanligt kan man aldrig säga var ett omärkt föremål kommer från.[ATTACH]131446[/ATTACH]
Comment
-
Tack LarsUrsprungligen postat av Lars Kallin Visa inläggDet är så ja.
Skålen på bilden skulle kunna vara av en sådan tillverkning, men som vanligt kan man aldrig säga var ett omärkt föremål kommer från.[ATTACH]131446[/ATTACH]
Comment
-
det den flaska som startade det helaUrsprungligen postat av kutani Visa inläggTack Lars [ATTACH]131489[/ATTACH][ATTACH]131490[/ATTACH]
Comment
Comment