Köpte några glas på loppis och behöver hjälp! Vems är designen? Nr1 askfatet står det Kosta under och något med 676 i slutet..Nr2 är helt osignerad och Nr3 står det Kosta B-W 298 under! Har någon inormation om dessa föremål?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilka är designerna av dessa glas?
Collapse
X
-
Vas nr 2 kanske kan vara Strömbergshyttans B 938? Eller möjligtvis B 936? Men jag tror mer på B 938 (svårt att säga utifrån bilden, skulle behöva både storleksangivivelse och fler bilder för att avgöra). Dessa tillverkades även i flera underfångsfärger, bl.a denna x 70 (ametist). Formgivning osäker. Det är antingen Gunnar Nylund eller Asta Strömberg i fall att den kommer från S-h. Jag tror i så fall mera på Asta Strömberg i det här fallet. Detta på grundval av likheten i proportioner (luftblåsa i förhållande till total längd samt den svagt rundade formen och lika väggtjocklek) med B 895, Sputnik-vaserna, som med säkerhet är Asta Strömbergs formgivning. Tror även B 936 är hennes form på grundval av detta. Men det skulle även kunna vara en Lindstrand-vas från Kosta, han formgav snarlika sådana här vaser tror jag.
Comment