Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasobelisk - vem har tillverkat den??? [ID: Bengt Edenfalk Skrufs Glasbruk]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasobelisk - vem har tillverkat den??? [ID: Bengt Edenfalk Skrufs Glasbruk]

Den här glasobelisken har jag stående i fönstret, otroligt vacker där den står! Jag tittar på den varje dag och njuter, men nu tänkte jag att det kan vara dags att be om er hjälp med id. Vem kan ha tillverkat den? Den har visserligen en etikett som det står Royal Krona på, etiketten sitter i botten undertill, och det är väl en ovanlig placering av en etikett. Jag kan tänka mig att den är flyttad dit, och jag hoppas att etiketten hör dit, så att det är Royal Krona.
    Men med Royal Krona så kan det vara 1 av 5 olika glasbruk. Skruf, Gullaskruf, Åseda, Björkshult eller Målerås.
    Ni kan läsa mer här om Krona-bruken: http://precisensan.com/antikforum/sh...ona&highlight=

totalhöjd: 35 cm
    glasobelisken 32 cm hög + sockel 3 cm hög

Jag kan också nämna att det är en luftbubbla inuti, den är inte solid. Hoppas det framgår av bilderna, säg till om ni önskar fler bilder.

Hoppas på hjälp med id. Tack på förhand!
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2013-05-17, 14:05.

Jag har fått tips om att det här kan vara Skruf. Kan någon bekräfta?

Comment

Bengt Edenfalk Skrufs glasbruk (Royal Krona)

Glasobelisken är formgiven av Bengt Edenfalk och tillverkad vid Skrufs glasbruk. Skrufs glasbruk var en period under 1970-talet knuten till och deras produkter såldes via Royal Krona... Obelisken återfinns i katalog från 1975.
      Mvh/Bay Åkerblom
      Bifogade filer

Comment

Vad trevligt att få bekräftat att det är Skruf och Edenfalk.

Tusen tack för hjälpen, Bay! Mycket uppskattat!

Comment

Working...
        X