Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Slutet är nära.... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slutet är nära....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Slutet är nära....

Gästade igår glasauktionen i Hovmantorp.
    En ok upplevelse med ca 400 utrop. Många olika glasbruk fanns representerade med stor övervikt för de närliggande, Orrefors, Kosta Boda, Strömbergshyttan, Sandvik mm.
    Besökarna var till stor del desamma man sett de senaste 10 åren eller mer.

Vad som känns som oerhört negativt är att jag var bland de ca 10(eller kanske 5 st) yngsta, trots att jag är 35 år.

Glaset som såldes var helt ok men det saknas glas som kan locka en yngre publik. Detta är givetvis ett måste då huvudparten av publiken var pensionärer eller ännu värre,...hade en fot i graven.

Om inte något drastiskt görs kommer auktioner av denna typ vara borta om 5-10 år. Ett lysande exempel är SAV som inte kunde fortsätta med sina specalauktioner för glas då intresset uteblev och få saker lämnades in.

Ursprungligen postat av daniel s Visa inlägg
    Om inte något drastiskt görs kommer auktioner av denna typ vara borta om 5-10 år.
    Jag tycker auktionshusen är alldeles för likriktade, det är samma saker år ut och år in och de moderna katalogerna på Bukowskis och Sthlm Auktionsverk som kom ut i dagarna är inget undantag. På årets auktion i H-torp tyckte inte jag att kvalitén var särskilt hög rent generellt och glas i något slags mellanskikt köper jag hellre på eBay/tradera då det är enklare med konditionsrapporter och frakt.

Mvh
    Emil

Comment

Hovmantorp är ju i första hand bruksglas och "mellanskiktet" som Emil skriver. Bitvis väldigt bra sådant, är man t ex intresserad av Strömbergshyttan fanns mycket i år, men man ska nog vara ganska inbiten glasentusiast, eller närboende med anknytning till bruken, för att åka till Hovmantorp en söndag i oktober. I takt med att bruken blivit färre och mindre blir också auktionsbesökarna med bruksanknytning färre och äldre. Sedan är väl samlandet i stort på nedgång, de som är allmänt konstintresserade letar mer enskilda objekt från olika genrer än samlar ett visst specialområde. Det påverkar säkert också en mellanskiktsauktion.

En positivare tolkning kan ju vara att en yngre kundkrets är mer benägen att lägga bud på distans eller via telefon, så gjorde t ex jag. Annars hade jag bidragit till att sänka medelåldern på plats.

Comment

Du var inte yngst iaf, jag är 29 år och både jag och farsan åkte från Malmö för att delta i auktionen
        Tyckte dessutom till skillnad från vad någon annan skrev att kvaliteten var hög på auktionen. Både tulpanglas av landberg, en av Sveriges största fiskgraalar av hald, unikat i 35 cm klassen av Vicke och Arielpjäser av Ingeborg Lundin som krakor av Palmqvist är alla saker (med undantag krakorna) som inte gör bort sig på varken Bukowskis eller SS. Att jämföra dessa auktionsverk med folkets hus i Hovmantorp är inte heller rättvisst på något sätt.
        Dessutom fanns det en hel del i lägre mellanskiktet på auktionen.

Både JAG och farsan lär iaf vara där i fortsättningen också om samma kvalitet hålls som i år. Jag är mycket nöjd trots att jag inte vann något denna gång:P

Comment

Kul att läsa! Hur halkade du in på glas? Och du kan nog lugnt boka in nästa år också, Hovmantorp håller jämn och fin klass.

Comment

o hur hittar man info om glasauktionen i Hovmantorp.... för auktionen alltså ??????

Comment

Comment

Ursprungligen postat av Henrik S Visa inlägg
                Kul att läsa! Hur halkade du in på glas? Och du kan nog lugnt boka in nästa år också, Hovmantorp håller jämn och fin klass.
                Jadå vi är fasta besökare nu..hehe

Började för några år sedan med besök i glasriket som sedan blev till auktioner gällande glas och sen var jag fast. Har dock mest fastnad för franskt art noveau glas. Men som du redan vet så kan jag även tänka mig fina ex av Svenskt äldre glas

Comment

fiskgraalen var riktigt sjysst. Övriga saker som tulpanglas och ingeborg ariel finns i parti o minut.

Tyvärr gör inte ett par personer det möjligt för en auktion att överleva.

Jo jag är rädd. Jag sitter på en större samling konstglas.

Comment

upprepar mig - nästan

o hur hittar man info om glasauktionen i Hovmantorp.... FÖRE auktionen alltså ??????

Comment

Jag flaggade för den här auktionen så fort som bilderna kom ut på nätet. Alltså före auktionen
                      DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                        Jag flaggade för den här auktionen så fort som bilderna kom ut på nätet. Alltså före auktionen
                        DG
                        http://precisensan.com/antikforum/sh...ion-Hovmantorp
                        tack för det
                        men visst borde väl Hovmantorp också saluföra sig.... jag har väl missat det !

Jag får väl kolla PES bättre, det är där det händer!

Comment

Working...
                        X