Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

art noveau ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: art noveau ?

Hittade den här lilla raringen på bakluckeloppis i Målilla i somras. Ju mer jag tittar på den desto mer känns det som att jag vill veta var den kommer ifrån. 15 cm. hög, trådarna känns som om de ligger på utsidan, svagt genomskinlig, inget puntelmärke.Click image for larger version

Name:	023.jpg
Views:	1
Size:	105,5 KB
ID:	651975Click image for larger version

Name:	024.jpg
Size:	87,6 KB
ID:	651976

Grattis!

Sök vidare på Loetz, Kralik, Rindskopf och Pallme-König! Någon av dessa tillverkare bör det vara.

Comment

Jag har redan tittat....fanns mycket godsaker där :=)) Min tanke var snarare om det finns kopior o vad jag ska titta på f. att veta att den verkligen är gammal. Tack f. tipsen iallafall hälsar Yvonne.

Comment

Det har tillverkats vaser i samma teknik. Goebel har tillverkat en serie vaser på 1970-talet. Jag bedömer din vas som genuin och tror nog mest på Kralik eller Pallme-König.

Click image for larger version

Name:	Goebel 1.jpg
Size:	35,2 KB
ID:	539590Click image for larger version

Name:	Goebel 4 res.jpg
Size:	114,0 KB
ID:	539591

Comment

Har man en UV-lampa så kan man kolla om det är uranglas, i så fall ökar sannolikheten att den är "från tiden" rätt dramatiskt.

Mvh
          Emil

Comment

Hur gör man då o vad ser man/ska man se? Tittar man på startsidan på 20:th century glass så står det ju en luring på vänstersidan högst upp som påminner mycket om den här tycker jag. Av alla vaser jag har tittat på nätet så är nog den mest lik. Men vad det är för en är ju inte lätt att veta....... googlar man på pallme-konig threaded art glass så hittar men en grön luring i andra raden som är väldigt lik t. formen.
            Last edited by yvonne brandt; 2012-09-20, 07:29.

Comment

Jag misstänker att det var denna som du avser, som liknar formen.

Comment

Till formen, ja. I övrigt, nej. Väldigt tveksamt om Din vas är art noveau från tiden, men man ska aldrig säga aldrig. Hoppas gör vi fortfarande.

Comment

Working...
                X