Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klotvas ? [ID: Elme Glasbruk Edvin Ollers, "Ove"]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Klotvas ? [ID: Elme Glasbruk Edvin Ollers, "Ove"]

Hej
    Jag har surfat omkring i erat forum nu ett tag och försöker lära mig så mycket jag kan Jag är mycket svag för glas av alla former och hittade denna klotvas undrar om ni kan hjälpa mig med vem som gjort den ?
    Click image for larger version

Name:	IMG_20120810_210622.jpg
Views:	1
Size:	39,9 KB
ID:	651393
    Har lyckats lista ut att det är ett svenskt glasbruk men inte mer.

Tack på förhand Worla / Anna
    Last edited by Maria; 2012-08-17, 20:46.

Hej och Välkommen till PES!

Jag är 97% säker på att vasen kommer från Elme Glasbruk i Älmhult, (reservation för att formarna kan ha gått vidare till annat glasbruk när Elme lades ner).
    I’m a real mean bitch!

Comment

Kom på att jag ju har en gammal Elme-kurant (från 20-talet, tror jag), kan det vara en sån här?

Click image for larger version

Name:	Kohinoor.JPG
Views:	1
Size:	36,3 KB
ID:	538916

Comment

cjf, vasen är ca 20 cm hög och 18 i diameter, jag har en anteckning om att den heter OWE och är formgiven av Ollers, vilket jag inte kan bekräfta för jag har ingen kurant, hittar du någon sådan vas i din kurant?
        I’m a real mean bitch!

Comment

Edvin Ollers, Elme glasbruk "Ove"

Vasen är mycket riktigt tillverkad vid Elme glasbruk och är formgiven av Edvin Ollers. Den finns i en Lösbladskatalog från omkr 1930.
          Ove finns i ett flertal färgsättningar som svart, opakt marmorerad i flera färger och transparenta toner. Är vasen transparent så skall den även delvis vara syramatterad om den är från tiden. Formen togs fram under 1960-talet och gjordes då i olika färger men är då inte syramatterad.
          Mvh/Bay Åkerblom www.bayakerblom.se
          Bifogade filer

Comment

Tack för hjälpen Bay!

Då ska jag ändra i mina anteckningar
            I’m a real mean bitch!

Comment

Ja, den passade ju mycket bättre än den jag i hastigheten kastade fram. Fast ni måste medge att Kohinor trots allt är ett mycket snyggare namn än Ove, även om det var fel...

Comment

Tack

Tack !
                Jag har försökt söka på internet men inte hittat nått tackar en en gång Mitt sätt att lära mig är attt hitta nått jag tycker om och sedan försöka hitta på nätet vem som gjort det inte alltid så lätt ....

MVH Worla

Comment

Working...
                X