Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaff [ID Edvin Ollers vid Kosta glasbruk 1917-1918]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karaff [ID Edvin Ollers vid Kosta glasbruk 1917-1918]

Jeg prøver meg på å teste min " trevlige karaff " . Den er stor ( 46 cm ), vakker blå, lufbobler og små korn, sammen med slitasje tipper jeg den er italiensk sent 1800. Den har desverre en skade i tuten. Er spent på hva PES ekspertene sier om den, og gjerne om det bare er skrot, evt.verdi

Takker på forhånd og håper vi alle ser SOLA snart denne sommeren........................ KARVE
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av karve Visa inlägg
    Jeg prøver meg på å teste min " trevlige karaff " . Den er stor ( 46 cm ), vakker blå, lufbobler og små korn, sammen med slitasje tipper jeg den er italiensk sent 1800. Den har desverre en skade i tuten. Er spent på hva PES ekspertene sier om den, og gjerne om det bare er skrot, evt.verdi

Takker på forhånd og håper vi alle ser SOLA snart denne sommeren........................ KARVE
    Den var fin! Men jag kan dessvärre inte säga mycket om den.

Comment

Ursprungligen postat av Shaft Visa inlägg
      Den var fin! Men jag kan dessvärre inte säga mycket om den.
      Takk for svaret Shaft, regner med at en eller annen har sett denne før...
      Din karaff er også fin, men de glassene du har på bildet ble jeg nysjerrig på, særlig det nr to fra venstre. Hva vet du om det ?. Er det et glass fra empirtiden og svensk ??

Comment

Den blåa karaffen var vekligen fin
        I’m a real mean bitch!

Comment

Edvin Ollers Kosta glasbruk 1917-1918

Den underbart vackra karaffen i blått med lusor och påklippta krusade band till henklar är formgiven av Edvin Ollers vid Kosta glasbruk 1917-1918.
          Ingår i hans första serie av glas som togs fram till bland annat Hemutställningen "Vackrare Vardags Vara" på Liljevalchs i Stockholm 1917.
          Edvin Ollers får man se som en av glasformgivningens pionjärer...

Comment

Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
            Den underbart vackra karaffen i blått med lusor och påklippta krusade band till henklar är formgiven av Edvin Ollers vid Kosta glasbruk 1917-1918.
            Ingår i hans första serie av glas som togs fram till bland annat Hemutställningen "Vackrare Vardags Vara" på Liljevalchs i Stockholm 1917.
            Edvin Ollers får man se som en av glasformgivningens pionjärer...
            www.bayakerblom.se
            Takker så mye for din info Bay Åkerblom........ Jeg visste at jeg hadde sett den før, men ikke hvor

Jeg samler selv glass, men ikke i denne kategori. Ville du anbefale å få skaden ( en på hver side øverst på tuten ) profesionelt reparert om det lar seg gjøre, eller akseptere skaden ?. Hva ville være best hvis jeg selger den , og hva er riktig i forhold til dette å reparere en kunst-gjenstand i glass?. Jeg forstår at denne karaffen kan oppnå en god pris på auksjon.

Jeg legger ved et bilde til uten blitz og stående for å vise proposjonene og farge bedre

Mvh KARVE
            Bifogade filer
            Last edited by karve; 2012-06-16, 11:26.

Comment

" JUVELERNA FRA 1917 " Edvin Ollers

Jeg fikk kyndig svar på min store karaff av Edvin Ollers i går, og i min jakt etter mer kunnskap rundt karaffen og Ollers fant jeg denne nyttige informasjonen på Riksarkivet som jeg vil dele med dere :

När O kom till Kosta var han full av iver att börja arbeta. Länge hade han stått vid museernas montrar och sett på de gamla glasen, de gråtonade, de med blåsor och sliror, de svagt gröna och Waldglasen som de tyska glasarbetarna förde till de sv glasbruken. I 0:s kontrakt stod emellertid att han skulle medverka vid den traditionella slip- och konstglasutformningen i Kostas stolthet, den klara kristallmassan.

0:s skisser från 1917 (hos förf) visar bl a ett förslag till prydnadsskålar "i gjut-glas ... tillverkningskostnad ytterligt billig", där formen har böhmisk karaktär. O anger att glasmassan är tänkt att vara densamma som i buteljglas. Andra skisser utförda i pastell har mjukhet och rondör. — 0:s första produkter på Kosta var tunna vaser och pokaler sirade med gravyr. Han utförde över 40 ritningar. Men en dag fann O framför hyttan två högar av glasskärv, en blå och en grön. O såg de gamla museiglasen framför sig och han ombesörjde att skärven blandades till en smälta. En del källor gör gällande att O i ett obevakat ögonblick kastat sand i smältan för att få en "oren" massa.

Det var med stor glädje O såg glasen ta form i hyttan. Så nära den vackra vardagsvaran, tidens appell, hade ingen kommit. Glasen visades på Hemutställningen; kritiken var enig: Detta var vacker vardagsvara. Ledningen på Kosta hade dock en annan uppfattning. Den kristallklara traditionen höll på att luckras upp. O fick lämna bruket. Han återkom dock 1931 och sökte sig tillbaka till ungdomstidens glas, men det ville sig inte.
              Juvelerna från 1917 blev en legend i sv glashistoria. En strejk utbröt på Kosta och 1932 blev O uppsagd.
              Last edited by karve; 2012-06-17, 09:29.

Comment

Til orientering kan denne karaffen byttes mot norske eller svenske brännvinsflaskor 17-1800 tallet med god dekor eller glas fra samme tiden. Denne karaffen blir " litt tokig " når den ikke passer inn i mitt samlerområde.......

Nye bilder av skadene i tuten kan sendes ..... Karaffen har artikkelnummer 159 for KOSTA 1917/18

Om dette er av interesse kan en personlig meddelande sendes meg gjennom PES. Karaffen kan også personlig leveres i Karlstad / Åmål område.

Karve

Comment

Blå Ollerskaraff

Hej

Har du din fina karaff kvar? Jag samlar på Ollersglas från 1917 och har ett 50-tal. Jag har redan några enklare karaffer eller flaskor som de också kallades. Men ingen så påkostad som din. Jag har dessvärre inga brännvinsflaskor att byta med.

Hälsningar Sign Ollers

Comment

Working...
                  X