Under denna skål finns en svårtydd märkning som jag läser som: otydlig krumelur, 2258 X. Finns det någon som vet var den kan vara ifrån, vem som har gjort den och när och så vidare?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skål med gröna ränder
Collapse
X
-
Jag försöker energiskt att få fram bättre bilder på signeringen, men förgäves! Jag tycker dock att den sista krumeluren ser ut som ett ensamt X eller K, medan siffrorna fortfarande verkar vara 2258. Den första krumeluren går jag fullständigt bet på. Det skulle kunna vara vad som helst....
Jag har sökt på nätet både på Tora Pors, Elis Bergh och Edvin Öhrström ( av någon anledning fick jag för mig att det kunde likna honom...) utan att hitta något riktigt likt. Närmast kommer nog Tora Pors, så cjf har säkert rätt!
Comment
-
Hej allihop!
I somras råkade jag bläddra i boken Svenskt glas och på s 108 hittade jag en bild på en skål som liknade min väldigt mycket. Det stod att den var tillverkad av Elis Bergh och fanns på Nationalmuseum. Jag mailade raskt iväg några bilder och idag fick jag svaret att det ÄR en Elis Bergh!
Då kommer jag till nästa fråga som jag kanske knappt törs ställa
Ligger värdet på hundralappsnivån eller tusenlappsnivån?
Den frågan missade jag att ställa till Nationalmuseum....
Hälsningar
Plopp
Comment
-
Värdet kan inte mätas i pengar!Ursprungligen postat av plopp Visa inläggHej allihop!
Då kommer jag till nästa fråga som jag kanske knappt törs ställa
Ligger värdet på hundralappsnivån eller tusenlappsnivån?
Den frågan missade jag att ställa till Nationalmuseum....
Man får en känsla för äkta glashantverk då man betraktar din vas: drivet glas av mäster vid sin hyttstol - inte maskingjort som vi har allt för mycket av i dag! Man har lagt in gröna färgsträngar i posten- blåst upp - häftat an vid puntelspik - värmt in i ugnen - klippt och drivit fram vasens form: se mina sidor om glasteknik för framställning av konstglas:
http://www.precisensan.com/antikforu...t=12405&page=3.
I bilden visas hur mäster Ola vid Bergdala Glasbruk driver en skål - på i princip samma sätt som din vas är driven.Last edited by Rebello; 2008-09-04, 12:52.
Comment
-
Tack för svaren!
Jag tyckte det var roligt att äntligen få svar på vad det var för skål, eftersom min far envist hävdade att "det var nå't fint". Dessutom trodde jag att ni också skulle tycka det var intressant eftersom vi diskuterade den här på forumet. Den är mycket vacker nydiskad och glittrande och enligt Micael Ernstell på Nationalmuseum är dekoren, dvs den gröna spiralen, ovanlig för Elis Berg.
Jag har naturligtvis inte minsta tanke på att göra mig av med den, men det är ändå roligt att ha en aning om i vilket prisläge den befinner sig.
Comment
Comment