Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rena glasbanken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rena glasbanken

Loppisen har förvandlats till rena glasbanken, dessa tre för 200 riksdaler är ju ett fair price.
    Bifogade filer

Några bilder till...........
    Bifogade filer

Comment

Grattis! Den koniska "flaskan" skulle kanske kunna vara Benny Motzfeldt, Norge.

Comment

Tack Kaptenen, mycket möjligt med Benny som upphovskvinna till den gröna. Har sett dessa gröna tidigare och då ofta etsade PLUS under, alltså framställda i PLUS-hyttan. Annars brukar hon ju signera unika föremål med BM och årtal. Denna är helt omärkt dessvärre.
        De andra två är väl Moserglas antar jag. Det strutformade dessutom signerat på foten Rojo, alltså MoserRojo. Det runda undrar jag lite över, kan det vara en parfymflaska möjligen eller är det som i bifogad länk underdelen till en minifotogenlampa? Silverskoningen är stämplad WG och M, kattfoten visar ju att den är svensktillverkad. Har Du koll på vad WG står för, hittar inget passande, M är väl Malmö antar jag. Ålderstämpeln tyvärr omöjlig att tyda.PS Det är definitivt ett M, även om det är svårt att se på bilden.
        Bifogade filer
        Last edited by prylsnubben; 2012-05-20, 11:52.

Comment

Den gröna kommer från Björkshult, Wagner.
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
            Den gröna kommer från Björkshult, Wagner.
            Tack Sladden, det låter som musik som DynamitHarry sa när han öppnade ölburken.

Comment

Grattis till fynden!

De har kanske packat upp några inlämnade lådor från ett hem där man samlat glas?
              Lika bra att du går tillbaka varje dag tills banken är tömd!

Comment

Royo har inget med Moser att göra. Royo var en katalansk emaljmålare som dekorerade gods från Gordiola på Mallorca. Man tror att han var verksam in på 80-talet.

Mvh
                Emil

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                  Royo har inget med Moser att göra. Royo var en katalansk emaljmålare som dekorerade gods från Gordiola på Mallorca. Man tror att han var verksam in på 80-talet.

Mvh
                  Emil
                  Nähä, Worthpoint har väl fel då...............http://www.worthpoint.com/worthopedi...e-deco-nouveau
                  PS På bilden mitt glas........
                  Bifogade filer
                  Last edited by prylsnubben; 2012-05-22, 13:14.

Comment

Kanske Du behöver utveckla detta Ditt påstående Emil, eftersom man hittar hur mycket som helst på nätet där man gör en koppling mellan Moserglas och Royo.http://www.rubylane.com/item/574096-...amel-Art-Glass

Comment

Explore a unique private collection of over 1,000 pieces of antique and iridescent glass in Mataró. Discover the beauty of Loetz, Moser, and Bohemian glass.

Mvh
                      Emil

Comment

Den tredje länken "worthpoint" innehåller ju ett flertal objekt benämnda Moser Royo. Onekligen är det långt lättare att hitta material på nätet där Moser och Royo har en tänkbar koppling än motsatsen.

Mvh Prylsnubben

Comment

Sant.

Mvh
                          Emil
                          Last edited by Emil Brannstrom; 2012-05-23, 11:48.

Comment

Man undrar om dessa glas med signaturen "Royo" verkligen är målade av en och samma person. Tidsintervallet ca 1920-1980 och förekomsten motsäger kanske detta tycker jag nog, mao för länge och för många. Undras om inte Royo var en "dekorationsverkstad" för emaljmåleri av glas med måhända skiftande ursprung över tiden. Skillnaden i kvalitét känns ju för mig också påfallande vad det gäller den tidiga respektive senare produktionen
                            Last edited by prylsnubben; 2012-05-23, 12:12.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Man undrar om dessa glas med signaturen "Royo" verkligen är målade av en och samma person. Tidsintervallet ca 1920-1980 och förekomsten motsäger kanske detta tycker jag nog, mao för länge och för många. Undras om inte Royo var en "dekorationsverkstad" för emaljmåleri av glas med måhända skiftande ursprung över tiden. Skillnaden i kvalitét känns ju för mig också påfallande vad det gäller den tidiga respektive senare produktionen
                              Åja! Här i landet är ju ambitionen att arbeta tills vi är 75! Det ger ju Royo 15 år att roa sig på.
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

Comment

Working...
                              X