Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

P.O. Ström, Alsterfors Glasbruk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• P.O. Ström, Alsterfors Glasbruk

Hejsan!

Jag skulle behöva lite hjälp från er som är fenor på glas och då och har bra källor gällande P.O. Ström och hans verksamhet på Alsterfors Glasbruk.

Det finns ett jättebra reportage i Antik och Auktion nr 2/2007 med en intervju med P.O. Ström om hans tid vid Alsterfors. "PEO STRÖM, En färgknall på glasbruket" skriven av Petter Eklund. Enligt detta reportage kontaktades P.O. Ström av Alsterfors Glasbruk 1967, då han på uppdrag av bruket ritade den nya kollektionen några veckor under sommaren samma år. Han gick då sitt påbyggnadsår på konstfack i favoritämnet skulptur. Vad jag förstår så flyttar P.O. Ström till Småland först 1968, även om han utförde uppdrag redan 1967. I oktober 1971 gick Alsterfors Glasbruk i konkurs, man sade upp personalen, som vad jag förstår hade viss uppsägningstid och ugnarna stängdes först i juni 1972. Flera av P.O. Ströms modeller blåstes från 1967-1972.

Det jag undrar över är om P.O. Ström verkade vid glasbruket i Alsterfors mellan 1968-1972 (eftersom han gick på konstfack 1967)? Jag har sett dessa årtal även hos en annan källa.
    Det finns andra som säger att han verkade mellan 1967-1971?
    Källorna går isär så det vore jättebra om någon vet hur det förhåller sig.

Jag har tänkt göra en dokumentation om P.O. Ström och hans häftigta glas som ofta blandas ihop och är svårt att skilja från tex glas från Lindshammar, Empoli, Ryd, Elme etc.

Just nu kan jag inte sammanfoga trådar då sökfunktionen inte fungerar på forumet, men så fort den kommer igång tänkte jag att vi kunde hjälpas åt att samla bilder på olika modeller av P.O. Ström.

Vas, som ingick i en serie hyttarbetat glas mellan 1969-1970

Click image for larger version

Name:	PO Ström.vas.jpg
Views:	1
Size:	62,8 KB
ID:	649422Click image for larger version

Name:	DSCN2770.jpg
Views:	1
Size:	30,4 KB
ID:	649423

Den vasen är häftig!
    Me like.

Jag kan bara bidra med vad som står i en bildtext på sidan 284, i boken "Tanken och handen - Konstfack 150 år", utgiven 1994:
    "Även om Konstfacksskolan inte kunde erbjuda någon renodlad utbildning i industridesign sökte sig några elever under 60-talet fram till yrket. Efter examen 1966 på metallfacket valde Peo Ström att gå på ett påbyggnadsår på skulptur. Via uppdrag på glasindustrin och en lampa för IKEA i mitten på 70-talet tog han med tiden beslutet att starta en egen tillverkning inom belysningsområdet. Hans målsättning var att göra belysningstekniskt kvalitativa, flexibla och långlivade system. 1991 fick han designpris i Utmärkt Svensk Form för sitt Qube-system, moderna ljuskronor av klara och blästrade glasskivor på kromad stålställning."

Vad jag kan utläsa av registret längst bak i boken, gick Per-Olof Ström i klass VI (fackavdelningen för metallarbete) terminerna 65/66 och 66/67, det sista året som påbyggnadselev. Ämnet skulptur bakades nog in det året.
    Last edited by Gideon; 2012-05-19, 16:33.

Comment

Tack så mycket Gideon!

Kul att du hittat uppgifterna om vilket läsår som Per-Olof Ström gick sitt påbyggnadsår. I reportaget står det att många av hans kurskamrater och lärare blev förvånade över att han gått till glastillverkning efter skolan, då han var riktigt duktig på metall och har gjort flera läckra skulpturer.

Det skulle vara intressant att veta om han flyttade ner till Småland direkt efter skolan.
      Företaget ASPEQT som Peo grundade 1978 är fortfarande verksamt, vad jag förstår, och säljer designade belysningsarmaturer.

Comment

Working...
      X