Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Familjen Uggla - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Familjen Uggla

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Familjen Uggla

Här är min lilla glasugglefamilj

Click image for larger version

Name:	DSC_0694.jpg
Views:	1
Size:	36,9 KB
ID:	645473

De två längst till vänster och den längst till höger är graverade "Hellsten Skruf" och etikettmärkta "Skruf".
    Den lilla i mitten är graverad "Royal Krona Sweden" och den högra av de största är varken graverad eller etikettmärkt.

De två stora är identiska vad jag kan se, så frågan är, ligger Skruf bakom även den högra? Varför är den inte graverad som de andra därifrån, i så fall?
    I hur många storlekar tillverkade Skruf, respektive Royal Krona, ugglorna?
    Vem var först med dem? Royal Krona eller Skruf?
    Har de tillverkats även vid andra glasbruk?
    Ligger Lars Hellsten bakom även den lilla från Royal Krona?

Många frågor. Kanske någon vet?

Dom borde alla vara tillverkade på Skrufs Glasbruk och är formgivna av Lars Hellsten, Skrufs Glasbruk ingick i Royal Krona, Jag tror inte dessa har tillverkats på Kosta Boda efter konkursen. Det ska finna en tråd med mer information om Royal Krona, men jag hittar den tyvärr inte nu.
    Last edited by Maria; 2012-03-10, 20:48.
    I’m a real mean bitch!

Comment

Under hur lång tid kan ugglorna ha tillverkats? Rimligtvis borde väl de som är märkta "Skruf" vara tillverkade antingen innan Royal Krona bildades eller också efter deras konkurs?
      Hur kan det komma sig att en av ugglorna helt saknar gravyr?

Comment

Skrufs Glasbruk har ett museum dom kanske kan svara på alla dina frågor info@skrufsglasbruk.se skriv gärna svaret här, det ska bli spännande att läsa.
        I’m a real mean bitch!

Comment

Tack för tipset! Jag skall maila dem och fråga

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
            Det ska finna en tråd med mer information om Royal Krona, men jag hittar den tyvärr inte nu.
            Här kan man läsa en hel del om Kronabruken.

Från början ingick även FM Konstglas i Ronneby, och med tanke på att dom ursprungligen kallades Ronneby-gruppen så kan man fundera lite över bröderna Marcolins del i det hela (initiativtagare?).

Comment

Working...
            X