Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trevlig glasvas - vems signatur [ID: Åfors Glasbruk Sigvard Wulff]
Collapse
X
-
Jag känner lite igen mönstret som ett Vicke Lindstrand men är det nog inte ändock.
Jag tror att det är en gravörsignatur Sigvard Wulf som var gravör på Orrefors 1926-1930. Flyttade därefter till Åfors och anställdes som gravör. Blev senare egen företagare med bostad i Lenhovda.
Detta är från en icke publiserad sammanställning av Gustav Abels Orrefor.
Ovanstående får dock ses som spekulationer av mig
DG
-
Jag tittade i glasboken och hittade den vasen du förmodligen menar LasseC, L1382, det är en mindre rund vas med en pojke som blåser såpbubblor.
Comment
-
Comment
-
Tack så väldigt mycket för fotot!! (Hittade inget liknande i mina böcker.) Ja, de två pojkarna är onekligen väldigt lika varanda. De har t ex nästan precis samma kroppsställning.
Det jag inte tycker är typiskt Lindstrand hos min vas är vasens form med en fot nedtill. Eller har jag fel där?? Och hur ska man tolka signeringen om det är VL???? Börjar luta åt att någon gillat "bilden" och gjort en likadan....i o f s kan ju också VL har inspirerats av någon annans "bild".
mvh jazzoLast edited by jazzo; 2012-02-27, 13:15.
Comment
-
Jag tror tyvär inte din vas kommer från Orrefors, utan från något mindre glasbruk, vilket vet jag tyvärr inte.
Comment
-
Jag håller med Maria att det är en vas från något bruk som en gravör har gjort, kanske inspirerad av något som någon annan gjort. Man kan kalla hans gravörverkstad för en förädlingsverkstad. Det fanns många som hade gravörstolar hemma och även sliputrustning för att förädla glas åt vissa firmor.
Lasse
Comment
-
En närmast identisk vas finns i Strömbergshyttans sortiment. B150 ritad av Gerda Strömberg vid mitten eller slutet av 1930-talet. Med tanke på att Wulff (under tiden han drev egen gravyrfirma) bevisligen lagt sina egna gravyrer på glas tillverkat på Strömbergshyttan, t.ex Håtuna-glas, skulle kanske även detta kunna vara ett glas inköpt från Strömbergshyttan som Wulff lagt gravyr på? Höjden stämmer också ganska bra med min egna vas av Gerda Strömberg som är ca 175mm hög. Iofs kan man mycket väl ha tillverkat en snarlik modell vid Åfors, så där kan jag ha fel?Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inläggVasen är tillverkad vid Åfors glasbruk och gravyren är utförd av Sigvard Wulff. SW var tidigare gravör vid Orrefors glasbruk under åren 1923-30. Många av hans gravyrer kan man finna grunder från Orrefors.
Last edited by rebessin; 2014-01-11, 15:11.
Comment

Comment