Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Reijmyre eller?
Collapse
X
-
Inte från Reijmyre
Den här lilla vasen är inte tillverkad vid Reijmyre glasbruk.
Men du har rätt i att den påminner i form och mönster om andra vaser tillverkade där, H-179 t.ex. men det var inte Kedelv som formgav den.
Att det är en så kallad löpfärg, av samma typ som Reijmyres röda, framgår av att den är rödare vid mynningen och foten.
-
Reijmyre
Nu har jag blivit kontaktad av en dam genom Tradera som har en likadan fast grön som är etikettmärkt Reijmyre!
Last edited by yvonne brandt; 2012-04-10, 10:17.
Comment
-
Jag ser bara en tom bildram under din text.Ursprungligen postat av yvonne brandt Visa inläggNu har jag blivit kontaktad av en dam genom Tradera som har en likadan fast grön som är etikettmärkt Reijmyre!

Comment
-
Ja vad ska man tro, nu finns det två olika bilder att analysera. Alla vaser är onekligen väldigt lika men det som skiljer markant är deras fot.
På bilden som "Traderatanten" skickat har den röda vasen en fot som ganska säkert är gjuten i en form vilket tjockleken och framförallt mönstret i bottnen visar. På den vasen ser man även tydligt att mönstret på vasen inte går ända upp till kanten vilket beror på att den tryckts ner ganska djupt i foten.
Den gröna vasen har en fot som bara är hälften så tjock som på den röda och där går mönstret ända upp till kanten.
Men enligt Reijmyres egen produktkatalog är inte vaserna tillverkade med den metoden. Bilden i katalogen från 1962 visar tydligt att vaserna har en fot av exakt samma typ som på servisglas och är tillverkad på traditionell sätt, alltså en påklippt och därefter med fotsax formad fot. Dessutom har man, innan foten gjordes, format två kulor en att sätta foten på och en mellan fot och vasen.
Det är också så jag minns att det gick till.
Comment
Comment