Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vaser i kristall?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vaser i kristall?

Har köpt två vaser som verkar komma från samma tillverkare. De har samma blåaktiga ton. Är tunga?
    Vem har gjort dem? Den lilla har en sådan fin "Kling" att man kan tro den är kristall?
    Kan någon hjälpa mig? Finns ingen märkning.
    mvh
    Bifogade filer

Behövs bättre bilder?

Comment

Vaser i kristall?

Nu prövar jag med bättre bilder men samma vaser. Kanske någon nu vill hjälpa mig med dessa. Jag misstänker att den lilla är en kristall vas, för man ser en liten"fluglort" som sitter inuti glaset. Den ser hand gjord ut.
      Den stora är vacker med sina kurviga former. Kan den vara kristall? Hur avgör man det förutom klangen? Vem kan ha gjort dessa
      Tacksam för all hjälp!
      Bifogade filer

Comment

Den kurviga kan mycket väl vara gjord vid Orrefors. De hade det blåtonade glaset under 40-talet. Men jag hittar inte den i mina kataloger, men jag skall titta lite mer. Det är nog en karaff som saknar sin propp.
        Vasen kan vara gjord på många glasbruk. Jag kan inte hitta någon med den speciella slipningen på foten Det kan ju vara så att den fått en kantstötning och reparerats genom en omslipning. Hur stor är den?
        DG

Comment

Den melonformade har jag haft ute på detta forum o inte fått ngt. svar på .....

Comment

Hej Hörn14!

Jag har sammanfogat dina två trådar gällande samma föremål eftersom du fått svar i båda trådarna.

Mvh Simco

Comment

Den stora är 20 cm och den lilla bara 10 cm.

Comment

Kan man själv leta i några böcker men vilka då?

Comment

Working...
                X