Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leif Ahrle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Leif Ahrle

Hej alla

Jag har två frågor om Leif Ahrles konstglas (inte glasmålningar):

Var har hans konstglas tillverkats?

Prisbilden känns väldigt oklar. På hans hemsida (Ahrle.se) kostar alstren från 1450 till 18000 kr. Någon som sett några auktionsnoteringar?

Anledningen till att jag frågar är att det råkade följa med ett av hans alster från en loppis. Jag skulle ju kunna maila honom och fråga om var pryttlarna tillverkats men jag testar med er först

På hans hemsida står det: Handblåst konstglas är en annan uttrycksform som Leif Ahrle använder. De senaste åren är produktionen förlagd till olika studioglashyttor runt om i Sverige.

Skulle du kunna visa en bild av föremålet och signaturen?

Comment

Här är bilder på vasen. 6,5 cm hög och 9 cm i diam. Blå kärna i klarglas med guld och silver inuti samt två små "nät" med luftbubblor.

Click image for larger version

Name:	ahrle_vas.JPG
Views:	1
Size:	24,4 KB
ID:	527189

Comment

Signaturer är alltid så svårt att få med på foton, men här är ett försök.

Click image for larger version

Name:	ahrle_vas_sign.JPG
Views:	1
Size:	47,1 KB
ID:	527190

Comment

Ursprungligen postat av Jonny Mårtes Visa inlägg
          Hej alla

Jag har två frågor om Leif Ahrles konstglas (inte glasmålningar):

Var har hans konstglas tillverkats?

Prisbilden känns väldigt oklar. På hans hemsida (Ahrle.se) kostar alstren från 1450 till 18000 kr. Någon som sett några auktionsnoteringar?

Anledningen till att jag frågar är att det råkade följa med ett av hans alster från en loppis. Jag skulle ju kunna maila honom och fråga om var pryttlarna tillverkats men jag testar med er först
          Hallå Jonny,
          Tack, det verkligen kul att stöta på en gammal kompis från gymnasietiden, en lirare jag inte mött sedan den tiden. Fina saker tycker jag. Om du mailar, hälsa från mig. Ska kolla om han är med på Facebook, det är nog.
          Bifogade filer

Comment

Hallå igen,
            Hittade Leif på FB och har ställt frågan till honom. Förskräckligt trevlig kille. So long...

Comment

Tack Kaptenen och Kim för era engagemang

Jag kastade iväg ett meddelande till Leif Ahrle via hans hemsida. Ni vet, man måste vara lite om sig och kring sig för att få reda på något Tyvärr skickade jag detta innan ditt inlägg Kim. Om jag får svar ska jag naturligtvis hälsa från dig...

Jag tycker också att han verkar ha designat trevliga saker. Iallafall när det gäller det hyttarbetade glaset så föll det mig i smaken. Glasmålningarna var väl inte riktigt i min smak om jag ska vara ärlig.

Såg på Buckan market att en vas av honom gått för 800 pesetas. Den vasen var i mitt tycke bättre än den jag har och är tyvärr den enda auktionsnotering jag sett.

Comment

Har fått svar från Leif Ahrle. Den här är tillverkad för ca 10 år sedan på Strömbergshyttan, Bergdala. Inläggningarna är i silver och guld.

Hälsade från dig Kim i mitt svar till Leif.

Comment

Hallå Jonny,
                  Tack för det. Jag har inte fått svar på facebook men Leif valde kanske att svara på frågan direkt till. So long..

Comment

Working...
                  X