Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad mellan Murano glas o Marcolini, hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skillnad mellan Murano glas o Marcolini, hjälp

Nu avslöjar jag min okunnighet. Men vad är den faktiska skillnaden i glaset mellan Murano o

Marcolini bröderna o fadern ???? Har tittat mig lite omkring, o det jag tyckt mig se är att Murano ser lite mindre arbetat ut, o det finns en hel del seriefigurer som, jag tycker mig
    se är av blandade material.

Men samtidigt har jag i huvudet en bild från pes på en lampa fr Murano ? Taklampa,

nästan päronformad, lite äldre har jag för mig.

Jag frågar, för utom att vilja lära mer oxå. Men en kvinna ringde i veckan o hade en mängd Muranoglas bl a, hennes nyss döda far hade samlat o hon hade hört att jag kunde värdera ???
    Efter samtalet o undran vart jag skulle ha hänvisat henne, mer precist än mitt förslag,

så tänkte jag, jag som inte vet skillnad mellan Murano o Marcolino glas, historien Marcolino kan jag nog ganska bra, men det andra ????

SKULLE BLI TACKSAM FÖR EN FÖRKLARING !!!

Ett mycket kort svar är att Muranoglas tillverkas på ön Murano utanför Venedig och att tekniskt sett är det ingen skillnad, eftersom tekniken som italienarna Marcolins använde var venetiansk, då de var upplärda hos de stora glastillverkarna i Murano.

Auktionshuset Quittenbaum i München hade auktion på Muranoglas i september och katalogen finns här (för Vicke Lindstrands beundrare finns en fin vas i slutet av katalogen)

Comment

Tack för svar !

Informationen var intressant, googlade lite på Murano glas efter inlägget och insåg

att det jag skrev om billig o lite lägre klass, inte stämmer.!!!

De har ju gjort fantastiskt mkt vackert, bl a visades det en hel del i den underbara filen du skickade.

Och jag såg Vickes vas, kanske inte min favoo, men fantasifull, teknisk o jag skulle nog vara ganska ensam med att äga den här

Lade in filen bland favoriter, så kan jag njuta lite av o till

Comment

Annestig tog upp samma frågeställning i FM-tråden, och jag har svarat henne där.

inlägg 3107 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post198092

inlägg 3109 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post198197

Comment

Working...
        X