Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har koll på Eternell från Orrefors?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som har koll på Eternell från Orrefors?

Hejsan
    Är det någon här som har koll på Eternell från Orrefors? Jag har ganska många i olika färger, även två av de som liknar ett klot. Men nu undrar jag om de har gjorts i klarglas? Hittade nämligen en i klarglas som skiftar i regnbågens alla färger, beroende på hur jag vänder den. Den har en djupare grop till värmeljuset än de andra, men har en hållare i metall som går att ta lös och som gör att den kommer upp till kanten. Annars så stämmer formen väldigt bra med de andra jag har.

Har aldrig sett någon !!

Glas är väl inte min starka sida

men om jag eller någon annan lättare ska hjälpa dig är foto

nästan en nödvändighet o trevligt.
    Nu är det alldeles för sent, men tycker du det verkar krångligt så hjälper jag gärna till

i morgon. Hoppas på att få höra från dig då !

Välkommen till forumet också !

Comment

Här kommer bilder!
      Bifogade filer

Comment

De färgade är gjorda i överfång (Vitt glas under) Den ofärgade har jag inte sett förut. De tillverkades också i transparent färgat glas, samt raka former med plats för ett värmeljus upptill. Vet inte om jag har några kvar. Barn och barnbarn har plockat.
        Jag tror att de gjordes i Flygsfors när detta bruk ägdes av Orrefors.
        DG

Comment

Mitt råd Googla med webb !!

Hej igen !

Oj, vad många du har. Jag googlade (inte bilder) när jag försökte hjälpa dig. Skrev väl ngt Orrefors serie eternell, det kan ju bli ett par olika tester,

men du är verkligen inte ensam om att samla på och tycka om dessa värmeljus, Det fanns flera bloggar
          där de skrev om färger o var man fann tag på olika varianter.

Det kan vara riktigt roligt att gå in på bloggar, att bara gå in på blogg och titta, o har man ett spec intr, så finns det alltid plats där det finns plats för kommentarer, hur många färger, om det är nån som har dublett m m. Man kan ju meila oxå om man inte vill synas.

Det är alltid roligt att bolla liknande intressen m likasinnad, lycka till, jag söker än

Visa upp nyförvärven senare

Comment

Tack för svar Annestig och LasseC De här är de runda jag har, men jag har ganska många av den raka modellen i olika färger. Jag ska försöka komma ihåg att fota dem någon kväll när jag tänt dem. Jag tycker de är väldigt vackra när man tänder ljus i! Ser nästan ut som godis

Comment

Jag har läst någonstans att de runda inte heter Eternell utan Paradis.
              www.starkeld.com

Comment

runda genomskinligt !

Hej, kom bara på de jag sett varit runda värmeljus genomskinliga i olika gärger o mönster, med ngn bubbla i glaset här o där.

Comment

Här kommer flera bilder. Tack Larspeter för ditt svar också! Undrar om det finns någonstans man skulle kunna skicka en fråga om dessa ljusstakar?Det vore ju kul om det skulle finnas en förteckning om vilka färger (men det verkar finnas väldigt många olika nyanser m.m.) Och även om de runda heter Paradis.
                  Bifogade filer

Comment

Jag skulle vilja veta vad det är för storlek på den stora runda röda? Hittade en liknande idag och skulle vilja veta om den är från Orrefors. Inget nytt om Paradis-frågan?

Comment

Lägger in bilder också så kanske någon kan säga om den är från Orrefors.
                      Bifogade filer

Comment

Eternell, vilka kulörer har ni?

Har samlat eternelljusstakar i många år och är nyfiken på vilka kulörer som finns.

Själv har jag:

Vit
                        Svart
                        Brun
                        Grön
                        Gul
                        Blå
                        Orange
                        Vit/grön

Kan lägga upp bilder om intresse finnes... Vore kul om ni ville lägga upp bilder om ni besitter några ovanliga.

Comment

Working...
                        X