Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

onsdagsgissning [ID: Johansfors Glasbruk Milliefiori]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Kastrup?

Comment

fel fel
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Finns det inte nåt som heter Rosdahla eller nåt sånt???
        Nu skall jag bort så jag har inte tid med det här nåt mer

Comment

Fyns / Fyens Glasværk

Comment

helt rätt kaptenen fyens glasverk men vid vilket årtionde tror ni gott folk
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

1930-tal

Comment

den är faktiskt tidigare den är från år 1900, när jag köpte den så tänkte jag den är lite annorlunda och det var bra tyngd i den + att den var syramatterad men jag trodde själv kanske italiensk och 50-70 tal
                Last edited by harley; 2011-10-05, 11:00.

Comment

Som jag skrev så vet jag att det står en i kraftigt lila glas här på en loppis. Pressad ska det väl vara och inte formblåst.

Rosdala var väl inte helt fel tänkt...
                  "Som noget nyt er der kommet vaser og krukker i det karakteristiske marmorerede glas. Produktionen af det marmorerede glas overførtes senere til Rosdala Glasbruk i Sverige, som var købt til i 1899." Ur Vort fynske Glasværk 1874 – 1990.

Har du någon bra referens?

Comment

formblåst eller rent ut sagt gjuten det är hirvis eller bekins eller nån annan äkta glasblåsares sak att reda ut, men den finns med hos glashistoriska sällskapet i holbeak, och rosdala är det icke rosdala har jag en del glas ifrån och dom syramatterade och målade i glaset, jag kan lägga upp rosdalaglas senare......

Comment

Som sagt, en mycket trevlig vas, men inte ens Glashistoriska sällskapet är säkra på om de vaser som de visar är tillverkade vid Fyen eller vid Rosdala. Kanske är bäst att hålla den saken öppen.

Comment

Vasen är trevlig harley! men Sverge tror jag inte som du säger, denna typ av färgstänger som är nedskivade i mindre bitar gör att färgskiktet blir ganska tjockt
                        och därför blir den oxå tung som du säger, fastblåst i form puntlad uppklipt och värmd,
                        så bör förloppet skett med den.

Skulle vasen vara sprängd och värmd i sliperiet då skulle ju inte slipningen varit i botten,
                        men puntlad och sprängd i hyttan är ju inte omöjligt, den lilla kulan på mynningskanten
                        talar för att det varit ett hack i glaset före värmning.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

nu ärrä kul igen, detektivande angående glas är kul jag har som jag sagt några pjäser från rosdala, det skulle vara kul om någon har eller kan hänvisa till något glas liknande min lilla vas här på tråden som härstammar från rosdala, jag har aldrig sett något

Comment

Ursprungligen postat av harley
                            ursäkta snubben men kan du inte skapa en egen tråd med din karaff
                            Hej Harley, så var den saken ur världen. Vill gärna påpeka att jag helst blir kallad "prylsnubben", eftersom det finns en annan PES-are som tillkommit efter mig som kallar sig "Snubben". Detta gäller inte bara Dig utan det är legio här på PES att kalla mig snubben.
                            Alltså till alla kära PES-are. Det är bra om Ni kallar mig prylsnubben för att undvika alla eventuella missförstånd.

Comment

Stort tack harley och Hirvi, för upplysningen om att vasen var fastblåst i form, vilket jag ju var inne på först. Står den lila kvar på lördag och är av samma modell så köper jag den för jämförelsens skull.

Grattis harley till en trevlig vas från antingen Aktieselskabet Fyens Glasværk 1889 – 1902 eller
                              A/S De forenede Glasværker 1902 - 1907.

Last edited by Kaptenen; 2011-10-05, 14:47.

Comment

Johansfors glasbruk 1920-talet milliefiori

Det blev nog lite fel i gissningarna här

Vasen är tillverkad vid Johansfors glasbruk och finns i en mängd varianter, se bild.
                                Inspirationen till dessa vaser är från Italien och utgrävningar av Pompeji bl a omkr 1900. En inspiration som många glasbruk fick idéer ifrån och även vid andra glasbruk i Europa.
                                Nu är inte bilden den bästa men vasen ingår i serien Dessin 150 och bör vara 19.

CJF hade rätt i sin gissning om Johansfors...

Titta gärna in på min webb: www.bayakerblom.se
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X