Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Glasblock Strömbergshyttan - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasblock Strömbergshyttan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasblock Strömbergshyttan

Har ett glasblock med Strömbergshyttans etikett samt gravyr i botten P213 C983 Strömbergshyttan Sweden.
    Det är någon slags Graalteknik med luftbubblor invändigt och graverade fiskar utvändigt.
    Mått: Höjd 28,5 cm, Bredd 7,5 cm, Djup 7,5cm.
    Tankarna vandrar till Lindstrand och Kosta, men detta är ju ett föremål från Strömbergshyttan. Vem har designat och när är den gjord?Click image for larger version

Name:	P1010027.JPG
Views:	1
Size:	74,5 KB
ID:	639889

Tjusig obelisk i glas!

Denna tjusiga pjäs har visats förut här på PES, tillsammans med andra föremål med fisk-dekor. P213 bör vara modellen och C983 dekoren/mönstret.
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med formgivare och tillverkningsår, men det finns många duktiga på glas här som säkert kommer med besked.

Tillsvidare kan du läsa i dessa länkar om Strömbergshyttan:

Comment

Ingen graal! Kanske Anders Solfors?

Hej! Eftersom jag är uppvuxen på Strömbergshyttan kanske jag kan bidra lite. Någon graal är det inte, utan ett gjutet block med medvetet tillkomna luftbubblor (för att ge intryck av undervattensmiljö) samt gravyr. Som jag ser det så skulle det kunna vara av Anders Solfors design? Han arbetade som gravör poå S-hyttan och gjorde även en del gravyrmönster och design under sin period där. Även Rune Strand har designat en del glas och gravyrer på S-hyttan, men jag tror mer på Anders Solfors.

Comment

Working...
      X