Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag behöver hjälp med ID av farmors vas o ett av 4 glas fr farmors gömmor,snälla

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag behöver hjälp med ID av farmors vas o ett av 4 glas fr farmors gömmor,snälla

Jag visste inte om jag skulle sätta detta inlägg på konstglas eller övrigt glas, vet eg
    bara att konstglas(Orrefors,Kosta) o inget av det stämmer, men magkänslan att farmor som hade en del, var så försiktig, helst glasen. Fotografera glas,är ett elände. Glaset är inte öppet inuti, helt o vasen har en lite arbetad kant?er? med tyngd

Helst m en lite skrapigt chick trähörnskåp under Jag har foton av bottnarna om vi vill ha till utsago,platta,bör ju glas vara naturligtvis. Det är ristat en örtstam på glaset mer bukett på vasen, har lärt att en del tror att allt sådant är mycket fint o dyrt, men att det kan vara väldig skillnad även bland barn, som ofta avbildas o alla tror att det är
    McGregory, Mary ?? o det är förstås inte sant.

Detta glas o vas måste vara relativt gamla, KAN NÅGON HJÄLPA MIG ????Click image for larger version

Name:	st erik 268.jpg
Views:	1
Size:	103,0 KB
ID:	639797Click image for larger version

Name:	st erik 267.jpg
Size:	101,7 KB
ID:	639798Click image for larger version

Name:	st erik 253.jpg
Size:	112,7 KB
ID:	639799Click image for larger version

Name:	st erik 269.jpg
Size:	107,0 KB
ID:	639800
    Last edited by annestig; 2011-08-28, 23:06. Anledning: totalt felstavning

Nissa

Vasen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, men däremot glasen.

Click image for larger version

Name:	nissa.gif
Size:	90,3 KB
ID:	519559

De är tillverkade vid Reijmyre glasbruk fram till mitten av 1960-talet och modellen hette Nissa.
    Troligen är de gjorda i Nils Gustavssons verkstad och kanten är värmd av Helge Kjellander, kvisten är slipad av Ivar Ohlsson eller möjligen Gerhold Kessmeijer.

Comment

Tack !

Bekin

Det betydde väldigt mkt för mig att ffå veta, o dessutom bild, som jag känner igen

Inuti går ju glaset inte ända till "botten" på glasen. Så trevligt m en historia efter saker

Vasen går ju glaset ända ner på insidan, men de två rundade kanterna längre ner är

lagt arbete på o gem bra tyngd.

Men det kan komma svar än ???

Jag tackar dig bekin, så mycket !!!

Comment

Working...
      X