Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor Unik Skulptur Från Kosta Vicke Lindstrand!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stor Unik Skulptur Från Kosta Vicke Lindstrand!

Tänkte visa mitt senaste tillskott.

Jag har för mig att jag har sett vaser som ser ungefär likadant ut? Eller har jag helt fel?

Signerad under med Kosta Unik.

Är hela 34cm hög och väger nästan 5kg.
    Bifogade filer

Ditt digra dokument, har en tremennining med sjögräs

Vicke har gjort en serie, som jag inte kan modell o nr på

men som jag tycker mkt om . Påminner lite om din förutom storleken samt att den jag tänker är i olika former av vaser, en brevpress har jag sett oxå

I den storleken är de också fina, enl mig; de kallas sjögräsvaser i folkmun. Det ser ut som det oxå, men mkt mindre, än ditt monument

Tyvärr kan jag inte lära mig att tejpa in adress, så du kunde få sett.

Lycka till o grattis !!!

Comment

Oerhört snygg skulptur! Hur är hela signaturen? Jag misstänker att det inte står "bara" "Kosta Unik"

Comment

>Annestig

Du tänker nog på Mykene.

Comment

Nej du, sådana stora skulpturer var min tanke inte på

Du Bosskey, tror kanske att jag har ngt enormt i tankar men det har jag inte.

Av alla Vickes glasvaser, finns en serie med ett antal stora som lite mindre, o jag har t o m stött på brevpress i den serien, så det är nog inte samma, det är inte lika skarpt formad grönska i den, lite dim/drömaktigare

Lycka till

Comment

Sjögräsvaser / Mykene

Comment

Skulpturen är formgiven av Vicke Lindstrand vid Kosta glasbruk 1960-talet.

Tekniken får inte kallas för Mykene. Har flera gånger sett att det gör det ute i handeln eller på nätet.
              Mykene är en Orrefors teknik med invälsat karborundomsand som ger föremålet en bubblig silveraktig mönstrad dekor.

I detta fallet med skulpturen så får man bedöma den som en Sjögräs variant.

Finns det inget nummer inskrivet?

Comment

Nej, det finns inga nummer eller liknande.

Det enda som står är "kosta unik" på undersidan. Men med tanke på om det nu är en "unik" så borde man väl inte sätta ut några siffror?

Jag hoppas det är okej att jag postar en gammal tradera auktion i forumet. För att visa vad jag tror är en släkting till denna skulptur.

Comment

Jag är också nyfiken på att se signaturen på den fina glasskulpturen.
                  I’m a real mean bitch!

Comment

Jag ska försöka ta en bild på den, det var riktigt svårt.

Återkommer senare med bild.

Comment

Working...
                    X