Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Strömbergshyttan

    Har letat på nätet och finner inte speciellt mycket som är skrivet om Strömbergshyttan. Köpte i helgen en stor, tung skål i brunt glas och en graverad fantasifigur som springer runt skålen. Skålen är signerad S-hyttan 1934, är det då Asta Strömberg som har gjort den?
    Skickar med en bild på en vasstandad fågelräka med road runner ben.....
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Kosta-Sandvik-Orrefors-Eda-Strömbergshyttan

    Skålen du har är av den tidiga produktionen på Strömbergshyttan. Under åren 1927-33 var Edvard Strömberg Vd på Eda glasbruk. Både Edvard och Gerda var där aktiva formgivare.

    Om jag inte missminner mig är Asta dotter till Gerda.

    Comment


    • #3
      Bild

      Här kommer en bild
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Ah, klantigt av mig att förväxla mor och dotter! Roligt att höra att det är Gerda som ev har gjort den, de hade väl inga andra som ritade glas åt dem? I den stora glasboken av Ricke så finns bara 50tals produktionen med, hittade iallafall glasen som jag köpte i samma veva där. De var också signerade, det är alltid roligt när de är det så man kan härleda dem.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #5
          Glömde kommentera din vas, de med den snett slipade tjocka kanterna tycker jag är kraftfulla. Fisken ser ut att vara i ett akvarium när det är så tjockt glas... Vacker!
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #6
            Jämmer och elände

            Jag har farit med osanning.
            Gerda var först gift med Edvard, sedan de skilde sig i mitten på 50-talet kom Asta in i bilden.

            Comment


            • #7
              Skålen är tillverkad vid Strömbergshyttan och är formgiven av Gerda Strömberg. Skålens grundmodell skulle kunna vara T 10 som sedan har fått en dekor. Den bör vara tidig i sin formgivning 1933-34 och tillverkad 1934. Dekoren är slipad och bör ingår bland C-dekorerna.

              Gerda gifte sig med Edvard Strömberg och de fick sedan sonen Erik som senare gifte sig med Asta af Klintberg. Asta Strömberg började långt senare formge glas för Strömbergshyttan.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Bay Åkerblom
                Skålen är tillverkad vid Strömbergshyttan och är formgiven av Gerda Strömberg. Skålens grundmodell skulle kunna vara T 10 som sedan har fått en dekor. Den bör vara tidig i sin formgivning 1933-34 och tillverkad 1934. Dekoren är slipad och bör ingår bland C-dekorerna.

                Gerda gifte sig med Edvard Strömberg och de fick sedan sonen Erik som senare gifte sig med Asta af Klintberg. Asta Strömberg började långt senare formge glas för Strömbergshyttan.
                Där ser man, jag rörde till det ändå.

                Comment

                Working...
                X