Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blåspräcklig, kupol/lökformad vas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blåspräcklig, kupol/lökformad vas

Denna vas hittade jag på en loppis/antikbod i Värmland. Jag var ju bara tvungen att köpa den för att ta reda på vad det är
    Säljaren (en dansk) köper in alla sina varor i Danmark och denna vas stod enligt honom hos en äldre dam som samlade på konstglas. Mer än så visste han inte.
    Det spräckliga glaset fick mig att tänka på Målerås men formen för snarare tankarna till Lisa Johanson-Papes taklampa...
    Någon som har några idéer om var den kan vara tillverkad? Danska glasbruk kan jag inte något om (känner i stort sett bara till Kastrup Holmegaard) men den behöver ju inte vara från vare sig Sverige eller Danmark!
    Click image for larger version

Name:	bla_lokformad_vas_under.jpg
Views:	1
Size:	77,9 KB
ID:	637472

Name:	bla_lokformad_vas_1.jpg
Size:	87,6 KB
ID:	637473

Name:	bla_lokformad_vas_detalj.jpg
Size:	100,9 KB
ID:	637474

Name:	bla_lokformad_vas_2.jpg
Size:	77,7 KB
ID:	637475
    Färgen är något djupare blålila än vad bilderna visar.

Nä, nu har jag ägnat närmare 20 timmar åt att försöka spåra vasens ursprung! Vaser i liknande glasmassa finns från Finland, Sverige, Norge och Italien men jag hittar ingen med samma form. Det är möjligt att det är något massproducerat ā la Åhléns och ointressant men jag tycker liksom att jag borde hitta den någonstans efter att ha gått igenom några tusen bilder
    Ingen som har någon tanke om vad det kan vara? Glömde förresten skriva måtten, den är c:a 19 cm hög och 19 cm i diameter (mätt med ögonmått).

Comment

Åseda var det första som slog mig!! klarglasfoten, formen. Kanske Bo Borgström lurar bakom formen.??
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jo, det är en tanke, men jag hittar ingen med just denna form. Sen är väl foten i klarglas något högre på hans vaser?

Comment

Hej Wanja.

Jag har letat i mina papper men tyvärr så kan jag inte hitta just den här modellen. Därmed inte sagt att det inte är en BB. Kan ju vara något som skulle blivit något annat, vem vet? Den är läcker i vilket fall.

Comment

Tack för ditt svar Men visst är den rätt lik underdelen på Äjths vas?

Comment

Nä det finns ingen klarglasklack på den gröna vasen.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Nä, det ser jag. Många av hans vaser hade ju det men jag tycker att de brukar vara högre än på min vas?
                Tog mig friheten att sätta vaserna bredvid varandra för att jämföra formen, tänk bort klacken på min vas:
                Bifogade filer

Comment

Det verka finnas lite olika höjd på klarglaset undertill, eller som Äjths höjdare som inte har det. Här är två stycken föremål av Bo Borgström. Vasen har ett klarglaslager, ca 1cm i botten, medan skålen har hög klack. Måttbandet är ute på villovägar för tillfället.

Tilägg: skål: B 9/201, vas: B 5/201

Name:	Bild 1129.jpg
Size:	114,7 KB
ID:	517202Click image for larger version

Name:	Bild 745.jpg
Size:	98,9 KB
ID:	517203Click image for larger version

Name:	Bild 739.jpg
Size:	94,9 KB
ID:	517204Click image for larger version

Name:	Bild 795.jpg
Size:	54,0 KB
ID:	517205
                  Last edited by simco; 2011-07-05, 20:03.

Comment

Tack! Ja, dem har jag sett Jag tycker mer och mer att det lutar åt att Herr Borgström gjort min vas men jag skulle ju förstås gärna vilja vara säker. Liknande form finns ju hos flera, likaså glasmassan men kombinationen hittar jag liksom inte. Hyfsat mafffig är den i alla fall

Comment

Ja det kan vara lite klurigt när formgivare gjort liknande saker.
                      Om man kapar klacken på min skål så ser klarglaskanten, på skålens undersida rätt lika ut som underdelen av din vas. Hoppas det dyker upp en med etikett eller någon kurant eller annons där den finns med.
                      Last edited by simco; 2011-07-05, 21:12.

Comment

Bo B

Bifogar bilder på några av mina alster av BB. Jag samlar och samlar.....
                        Det finns mer, men för ikväll är det bra så här.
                        Bifogade filer

Comment

Working...
                        X