När är den här gjord? Signerad Orrefors Ariel Nr 144 Edvin Öhrström. Det är en kung, stort schackspel eller jubileumspjäs (St Erik?).
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ariel Nr 144 H
Collapse
X
-
jag har kollat all min literatur och hittar den inte men gå in på sidan GREAT GLASS och kolla vad jag fick fram så kan den vara gjord 1950,55,58 eller 1959.......ovanlig sak SOM VANLIGT hehehebehandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
-
Enligt Ulrika Rudings tabell i boken Orrefors - Ett hundra år av svensk glaskonst, är ariel nr 144 H från 1959.
Ruding har där en lång utredning om vissa osäkerheter, exempelvis förekommer dubbelnumrering. Det innebär att det på 1970-talet för vissa glas infördes samma numrering som på 50-talet; men det verkar inte vara aktuellt för H-märkta pjäser, som i detta fallet. Hon anger också att man ibland märkte med ett tidigt årtal som angav när ämnet var tillverkat, men att det relativt höga numret anger när ämnet blåstes upp långt senare.
Comment
-
Tack för svaren! Ska gå in och kika på sidan du nämnde, Harley. Inköptes igår i en antikaffär för pengar motsvarande som en brevpress från kina skulle kostat.
Eftersom keramik är mitt egentliga område så har jag inte den boken du nämnde, Rebello. Får nog utöka den delen av faktalitteratur, tur att ni finns när man behöver veta något om glas. Ska också säga att jag läser dina inlägg med stort intresse även om jag inte kommenterar dem, lär mig mycket.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Grattis!! Den är jättefin och betydligt trevligare än en Kinesisk brevpress
Comment
Comment