Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ädelstenar från orrefors

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• ädelstenar från orrefors

den rubinslipade med 12 överlappande slipade facetter har jag visat förut men nu kom jag över en till och den är konisk och har 12 stående slipade facetter dom är från orrefors 1930 tal riktigt snygga tycker jagClick image for larger version

Name:	100_1730.jpg
Views:	1
Size:	41,2 KB
ID:	635921Click image for larger version

Name:	100_1677.jpg
Size:	46,0 KB
ID:	635922Click image for larger version

Name:	100_1731.jpg
Size:	35,4 KB
ID:	635923Click image for larger version

Name:	100_1678.jpg
Size:	36,3 KB
ID:	635924Click image for larger version

Name:	100_1716.jpg
Size:	49,8 KB
ID:	635925Click image for larger version

Name:	100_1724.jpg
Size:	68,3 KB
ID:	635926Click image for larger version

Name:	100_1683.jpg
Size:	30,4 KB
ID:	635927Click image for larger version

Name:	100_1725.jpg
Size:	65,0 KB
ID:	635928Click image for larger version

Name:	100_1732.jpg
Size:	31,7 KB
ID:	635929
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Så snygga!

Verkligen vackra. Är de ovanliga?

Comment

276:an i Agnes Hellners samling i "Spökslottet" - och nu också i harleys !

Med det lilla formatet, är väl inte den där stympade konen så tjock - hur mången millimeter?

Intressant att jämföra med Halds variant från 1925, nr 199 i den Hellnerska samlingen (11,5 cm hög i svartbrun kristall, fasettslipad, omvänd stympad kon) som är slipad mycket tunt och genomlysande. Enligt Agnes H, i en bandad intervju, lyckades man endast med 1 exemplar i den modellen, de andra sprack.

Min undring är alltså, om din lilla vas här också är ovanligt tunn?
      Eller aktade man sig kanske för att utmana fassettsliparnas förmåga i den här modellen.

Comment

ja har inget skjutmått här hemma men jag ska mäta i morgon jag mätte med måttband och tjockleken ligger mellan 3-4 mm och den är 9 cm hög och ca 3.5 cm i diameter uppe i mynningen och ca 5.3 cm diameter i foten MEN den glaspjäs jag värderar högst som jag äger är den lilla SIGNERADE knut bergqvist hänkelvasen utan tvekan........................................
        Last edited by harley; 2011-04-16, 22:10.
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

och vilken hänkelvas är det du menar då?

Comment

den lilla i ljust violett och klarglas som MI.KE gjorde en likadan

Comment

OK jag trodde att du menade den - kan tyvärr inte hitta den nu, varken här eller i mina labyrinter - men är den verkligen signerad med KB ? Bay menade ju att det skulle vara lamparbete, men det hade ju inte varit aktuellt om den är signerad.

Var det inte så att mi.ke. visade att det gick att blåsa en sådan på vanligt sätt med pipa - för att motbevisa teorin om lamparbete. Men signerad ? . . . du gick väl på jämförande stilkänsla, när du höll KB för trolig upphovsman - eller ?

Comment

De där var riktigt läckra.

Denna tråden är det du menar Harley?

Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                  De där var riktigt läckra.

Denna tråden är det du menar Harley?

http://precisensan.com/antikforum/sh...ktigt-guldkorn
                  tack wastisdas jag har sagt att du ska få se den rebello och jag ska till arvika snart och då tar jag med den och jag mailar dig före så vi kan träffas, lamparbete ånej den är allt en äkta knut bergqvist

Comment

Jag också tackar dig,wasistdas - kul att läsa de där sidorna igen - och efter att mi.ke. hade visat upp sin nyblåsta hänkelvas, avrundade sladden det hela med: "Case closed!"

Åter till harleys "ädelstenar". Det verkar vara samma färg som en av de, i vilka Knut blåste Slottsglas 1923 efter Gates skisser.

Beträffande färgstrålningen där harley håller upp sin konformade lilla vas mot sola i Karlsta´ - kan noteras följande.

När Hald lät sliparen gå ner till en yttersta tunnhet i fasetterna på några sådana - då eftersrävade han att få en liknande effekt som hos de tunnblåsta slottsglasen. Nina Weibull har skrivit: "Varje slottsglas bär på en överrraskning: sett i starkt motljus slår de ut likt färgstrålande exotiska blommor."

Fotnot: harleys "konformade" har matematiskt benämningen stympad kon; innan fasetterna slipades. Man använder ibland även ordet pylon - som används i flera sammanhang (har nu t.ex. ställts ut för att varna för tjälskott): http://www.google.se/imgres?imgurl=h...d=0CIMBEPUBMA0 .
                    Last edited by Rebello; 2011-04-17, 08:15.

Comment

Ursprungligen postat av knas Visa inlägg
                      Verkligen vackra. Är de ovanliga?
                      jag tror inte det finns många sådana här gjorda.......men jag tror rebello och bay har bättre kunskap om det.............angående glastjockleken så är den rubinslipade tunnare i godset än pylonen lite märkligt eftersom jag tycker den skulle vara mycket svårare att slipa
                      Last edited by harley; 2011-04-18, 14:19.

Comment

Förbaskat trevliga pjäser Harley. Hardenäran. Nåt sånt.

M.v.h.

Comment

Working...
                        X