Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

facettslipad goding eda och gerda tro??????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• facettslipad goding eda och gerda tro??????

jag har den här mycket syggt facttslipade vasen den är lika fin som en slipad ädelsten diamant eller nått tycker jag, funderar på om inte det här oxå är en eda och gerda strömbergs produkt färgskalan är helt rätt men jag hittar den inte i literaturen vasen är 15.9 cm hög och ca 9.7 cm i diameter uppe i mynningen och ca 5.8 cm i diameter nere vid den planslipade foten är det någon som vet eller har något förslag???????Click image for larger version

Name:	100_0534.jpg
Views:	1
Size:	111,7 KB
ID:	635087Click image for larger version

Name:	100_0531.jpg
Size:	125,4 KB
ID:	635088Click image for larger version

Name:	100_0535.jpg
Size:	139,2 KB
ID:	635089Click image for larger version

Name:	100_0537.jpg
Size:	86,4 KB
ID:	635090Click image for larger version

Name:	100_0536.jpg
Size:	149,4 KB
ID:	635091Click image for larger version

Name:	100_0530.jpg
Size:	109,0 KB
ID:	635092Click image for larger version

Name:	100_0527.jpg
Size:	137,0 KB
ID:	635093Click image for larger version

Name:	100_0529.jpg
Size:	139,6 KB
ID:	635094
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Jättefina kort på vasen
    I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
      Jättefina kort på vasen
      tackar så mycket maria....jag har börjat samla på kameror nu oxå mohahaha....ja e inte klok på en fläck jorå så att..............
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Emil,du menar väl vem som har designat den hos Moser glasbruk, när du skriver "vet inte vem som tillverkat den". Tillverkat har ju i så fall ett lag med skickliga glasarbetare i hyttan och i sliperiet där i Karlovy Vari, som ska ha credit för sitt jobb. För nog är det väl där hos Moser, som i de flesta fall vid våra svenska glasbruk, en konstnärlig formgivare som gör ritningar till hantverkarna (designar glaset).

Från Moser för ett år sedan: http://www.youtube.com/watch?v=5DvZV...eature=related
        De har fortfarande formhållare på gammaldags vis där; syns tydligare här http://www.youtube.com/watch?v=z4_MK...eature=related.

Och på tal om det: Simon Gate sa en gång till min storasyster i Orrefors, att tillverka glaset, det kunde han inte. "Jag skulle inte ens klara av att hålla formen och bära in!" Men designa, dvs rita och diskutera den slutliga utformningen med mästaren på ritkontoret och vid mästarstolen i hyttan - det behärskade han till fulländning, liksom kollegan Hald och de som kom efter dem.
        Last edited by Rebello; 2011-04-12, 08:19.

Comment

Märkte ord

Jag var petig med formulerinen i mitt förra inlägg. Det förekommer nämligen ibland missuppfattningen (men jag tor inte du Emil tänkte så) att de konstnärliga formgivarna även har tillverkat glasen. Dagens studioblåsare, som gått genom glasskola på Kosta eller Orrefors eller "gått den långa vägen", gör dock ofta både och. Edward Hald berättade i ett radioprogram 1959 om hur det gick till på Orrefors på hans tid:

Hald förklarar att glaskonstnärerna vid glasbruken inte själva "gjorde glasen" – dvs. att de inte själva kunde utföra hantverket i hytta eller sliperi utan att de hade yrkesskickliga blåsare, gravörer och slipare till det. Dessa hantverk hade det tagit alldeles för lång tid för oss att lära, förklarar Hald. Han betonar samarbetet mellan konstnär och mästare och menar att ett glas börjar med ett slags prototyp i hyttan – gjord efter en grovskiss. Sedan resonerar konstnär och mästare om hur den ska vidareutvecklas till en slutgiltig form – i ett samarbete där konstnären agerar som en regissör bredvid mästaren i hyttan. Hald stod också åtskilliga timmar intill gravörerna och kommenterade och gav anvisningar, när de skissade mönstren skulle omsättas till en färdig gravyr med de roterande koppartrissorna.

Detta var ett intressant samtal mellan Hald och intendenten J E Anderbjörk i ett radioprogram som man kunde lyssna på så sent som i fjol, men som SR tyvärr har tagit bort från webradion - såg jag alldeles nyss.
          Last edited by Rebello; 2011-04-12, 08:26.

Comment

Skarpa fina bilder, flertalet av dem. Ny kamera? Mkt bra.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag har aldrig sett något som bekräftat att de verkligen är tillverkade av Moser. Med Moser avser jag då glasbruket, inte grundaren eftersom han är död sedan länge.

MvH
              Emil

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                Jag har aldrig sett något som bekräftat att de verkligen är tillverkade av Moser. Med Moser avser jag då glasbruket, inte grundaren eftersom han är död sedan länge.

MvH
                Emil
                Alltså - mycke väsen från mig om en feltoking av ditt inlägg - uppfattade det som "vet inte vem som tillverkat dem"; där på Moser. ( "Vem" är ett syftningspronomen för person medan "vilket glasbruk" inte leder till missförstånd.)

Men det skadar väl ändå inte att då och då reda ut detta med tillverkat eller gjort resp. designat eller ritat eller formgett. En del glasskådare i vårt land, men förhoppningsvis inte pesianer, tror nämligen att alla konstnärliga formgivare också har blåst glasen. Och det skrivs ibland på forumet gjort när det bör formuleras designat.

OK - du avser alltså att de i flera fall uppges vara tillverkade vid glasbruket (på engelska) Moser Glass Factory.
                Men om det stämmer och vem som i så fall har designat dem för tillverkning av glasarbetarna där - det vet vi inte.

Men harley skulle naturligtvis vilja få säkert fastställt både glasbruk och designer . . .
                och det är alltså inte klart ännu . . .

/Med vänligt vårliga glashälsningar , Rebello
                Last edited by Rebello; 2011-04-12, 11:33.

Comment

tackar emil och rebello för en trivsam debatt hahahaha och tackar äjthan täjhtan för credit för bilder ja har snöat in på foto ett tag nu fastnar lätt i det jag gör för tillfället hahahahaha jorå så att......det verkar vara bra priser på moser pjäserna i alla fall och jag förstår det dom är jäkligt effektfult slipade....jag hittade likadana glas och karaff som gates salut gjorda på moser 1922 så då är vi tillbaka varför skulle inte vasen kunna vara svensk och eda och gerda vem kom först hönan eller ägget
                  Last edited by harley; 2011-04-13, 21:21.

Comment

Om det är så att de producerats av Eda glasbruk vid något tillfälle är jag för dåligt informerad för att avgöra. Däremot skulle det inte förvåna mig om något glasbruk i Europa fortfarande tillverkar dessa med tanke på hur vanliga de är på Ebay. Därmed inte sagt att din vas är en av dem. De verkar dock inte finnas med i Mosers nuvarande produktion.

Ett bra sätt att ta reda på om de kommer från Moser är att skicka ett mail till dem och fråga. De har en lysande kundtjänst och de svara rätt snabbt. De brukar dessutom upplysa om vart man kan söka om det visar sig att den inte kommer från dem.

MvH
                    Emil

Comment

tackar så mycket emil för länkar.............

Comment

Working...
                      X