Vem kan ha designat denna staty?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vem är designern?
Collapse
X
-
Designern är inte mest känd som glasdito, avled för något år sedan och skrev en bok om ett annat material än glas.Ursprungligen postat av luchur Visa inläggJag har suttit och googlat på Erik Höglund i kväll för att få fram info om en ljusstake, och jag har för mig att jag såg denna då, men nu hittar jag den inte
Vågar dock inte påstå att det är han som har gjort den..
Statyn stod tidigare på Söderslättshallens (Trelleborg) framsida till glädje för mig som tyngdlyftare i samma hall. Emellertid ville kommunstyrelsen bli av med "Rådhusfontänen", en öststatsliknande koloss,Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggPåstår inget, men gissar på Höglund........det känns dock lite för lätt, undrar om inte Polsson har någon liten luring åt oss. Nu fick jag lite Picasso och Bengt Lindströmvibbar......
och flyttade då "Höglund-Picasso-Lindström" till en mindre synlig plats på baksidan (till glädje för en eller flera vandaler som slog sönder den) för att ge utrymme åt fontänen.Last edited by Polsson; 2011-04-10, 12:17.p-son
Comment
-
Då kanske Tom Möller är ett bra svar, har själv en del glas av honom från Reijmyre. Bl.a denna karaff.Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggVar är glasexperterna?
Designern formgav bl a Pavane-serien.Last edited by prylsnubben; 2011-04-10, 19:42.
Comment
-
Helt rätt, prylsnubben! Jag har för mig att statyn "Atleten" gjordes på LindshammarsUrsprungligen postat av prylsnubben Visa inläggDå kanske Tom Möller är ett bra svar, har själv en del glas av honom från Reijmyre. Bl.a denna karaff.
glasbruk. Hur förhåller sig hans glas i pris jämfört med tex E Höglund?p-son
Comment
-
Tom har ju gjort en del konstglas för Reijmyre och då kan ju priserna bli lite högre. Skulle säga att en karaff som min (rymd 1 1/2 Lit) kostar ca 800-1.000 kr på en mässa. Höglunds massproducerade betingar ju inte heller några högre priser, normalstora föremål kanske kostar ett par tre hundra som max. Annat är det med konstglaset från Boda eller Studioglas Strömbergshyttan t.ex.Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggHelt rätt, prylsnubben! Jag har för mig att statyn "Atleten" gjordes på Lindshammars
glasbruk. Hur förhåller sig hans glas i pris jämfört med tex E Höglund?
Här en skål (Reijmyre 60-tal) med graverade fiskar av Tom som såldes för 2.700 kr på specialauktionen svenskt konstglas 1999. Höjd 20cm och diameter 17cm.
Comment
Comment