Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är designern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vem är designern?

Vem kan ha designat denna staty?
    Bifogade filer
    p-son

Jag har suttit och googlat på Erik Höglund i kväll för att få fram info om en ljusstake, och jag har för mig att jag såg denna då, men nu hittar jag den inte Vågar dock inte påstå att det är han som har gjort den..

Comment

Påstår inget, men gissar på Höglund........det känns dock lite för lätt, undrar om inte Polsson har någon liten luring åt oss. Nu fick jag lite Picasso och Bengt Lindströmvibbar......

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
        Jag har suttit och googlat på Erik Höglund i kväll för att få fram info om en ljusstake, och jag har för mig att jag såg denna då, men nu hittar jag den inte Vågar dock inte påstå att det är han som har gjort den..
        Designern är inte mest känd som glasdito, avled för något år sedan och skrev en bok om ett annat material än glas.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Påstår inget, men gissar på Höglund........det känns dock lite för lätt, undrar om inte Polsson har någon liten luring åt oss. Nu fick jag lite Picasso och Bengt Lindströmvibbar......
        Statyn stod tidigare på Söderslättshallens (Trelleborg) framsida till glädje för mig som tyngdlyftare i samma hall. Emellertid ville kommunstyrelsen bli av med "Rådhusfontänen", en öststatsliknande koloss,
        och flyttade då "Höglund-Picasso-Lindström" till en mindre synlig plats på baksidan (till glädje för en eller flera vandaler som slog sönder den) för att ge utrymme åt fontänen.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2011-04-10, 12:17.
        p-son

Comment

Var är glasexperterna?

Designern formgav bl a Pavane-serien.
          p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Var är glasexperterna?

Designern formgav bl a Pavane-serien.
            Då kanske Tom Möller är ett bra svar, har själv en del glas av honom från Reijmyre. Bl.a denna karaff.
            Bifogade filer
            Last edited by prylsnubben; 2011-04-10, 19:42.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Då kanske Tom Möller är ett bra svar, har själv en del glas av honom från Reijmyre. Bl.a denna karaff.
              Helt rätt, prylsnubben! Jag har för mig att statyn "Atleten" gjordes på Lindshammars
              glasbruk. Hur förhåller sig hans glas i pris jämfört med tex E Höglund?
              p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Helt rätt, prylsnubben! Jag har för mig att statyn "Atleten" gjordes på Lindshammars
                glasbruk. Hur förhåller sig hans glas i pris jämfört med tex E Höglund?
                Tom har ju gjort en del konstglas för Reijmyre och då kan ju priserna bli lite högre. Skulle säga att en karaff som min (rymd 1 1/2 Lit) kostar ca 800-1.000 kr på en mässa. Höglunds massproducerade betingar ju inte heller några högre priser, normalstora föremål kanske kostar ett par tre hundra som max. Annat är det med konstglaset från Boda eller Studioglas Strömbergshyttan t.ex.
                Här en skål (Reijmyre 60-tal) med graverade fiskar av Tom som såldes för 2.700 kr på specialauktionen svenskt konstglas 1999. Höjd 20cm och diameter 17cm.
                Bifogade filer

Comment

Working...
                X