Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orrefors HA 2526/5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orrefors HA 2526/5

Den här skålen undrar jag lite över, den är signerad undertill med vad jag kan utläsa "orrefors HA 2526/5. 9cm hög och 12cm över öppning. Vikt 754gram.
    Är det Hald eller har någon skojare varit framme?

(tyvärr ingen skarp bild på signaturen, får försöka komplettera det senare om det skulle behövas)
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Bör nog vara Hald, min sambos farmor har en vas med samma dekor och just den har jag också sett jämte andra modeller i Ricke-boken. Minns dock inte vilket års kurant det var.

M.v.h.

Comment

Det stämmer bra, den tillhör en serie om (minst) 11 modeller med vaser, skålar, karaffer och glas som dyker upp i kuranten för 1941.

Comment

Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
        Bör nog vara Hald, min sambos farmor har en vas med samma dekor och just den har jag också sett jämte andra modeller i Ricke-boken. Minns dock inte vilket års kurant det var.

M.v.h.
        Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
        Det stämmer bra, den tillhör en serie om (minst) 11 modeller med vaser, skålar, karaffer och glas som dyker upp i kuranten för 1941.
        Kul, tack till er båda för infon.
        Pes är mitt google.

Comment

Här har Du dem från katalog 27 tryckär 1956
          DG
          Bifogade filer

Comment

Färg 5 = ljusblå
            Färg 11 = vit (ofärgad)

Form FA = Öhrström (slipat)

DG

Comment

Lasse, stort stort tack. Det var ju riktigt roligt att få se dem i en katalog.
              Pes är mitt google.

Comment

Vadan denna då? Klotvasen har vi sedan tidigare och är signerad vilket inte vasen till vänster är. Hittar den inte bland de andra modellerna i Rickes kuranter. Dekoren är ju med säkerhet densamma...

M.v.h.
                Bifogade filer

Comment

Working...
                X