jag funderar över den här svepande båtformade skålen om det skulle kunna vara något av jonny mattson från rejmyre????? bekin kanske vet om han kikar in....både wirkkala och vicke lindstrand har gjort liknande men inte i den här ljust rökblågrå färgen, jag vet att jonny mattson designade en del glaspjäser på rejmyre och den här påminner lite om den och även lite hans träsaker...skålen är 26.2 cm lång och 9. cm bred på bredaste stället och 4 cm hög och den är planslipad i botten och fint planslipad uppe i kanten
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
jonny mattson rejmyre?????
Collapse
X
-
Harleys funderingar kanske inte är så tokiga.
Jonny Mattsson gjorde en sådan vid Reijmyre och den finns med i produktkatalogen från 1960 på sidan 56. Modellen kallas M 120 men några måttuppgifter finns inte där.
Nu är det väl inte säkert att just den "båten" kommer från Reijmyre för som Harley mycket riktigt påpekar så tillverkades liknande produkter på flera håll.
Angående den ljusblå färgen kan jag berätta att det är samma ljusblåa färg som användes till Ramlösas flaskor. Representanter från Ramlösa hade i handeln sett produkter med den färgen och kontaktade Reijmyre glasbruk. Några provflaskor blåstes och tydligen blev de godkända för sedan kom dom i produktion, men vid vilket flaskglasbruk minns jag inte.
-
stort tack bekin,då är jag ganska säker på att min båtskål är designad av jonny mattson, jag har en bok där det är med några stycken glaspjäser av jonny mattson dock inte denna du visar bekin (och jag är ägare till en), och jag har sett någonstans var kommer jag inte ihåg en glaspjäs som sades vara jonny mattson och den hadde just den här färgen på glaset och var oxå så här fint kantslipad, kul det här med ramlösa flaskor jag är ju torsk på ramlösa på sommaren och det stämmer, inte alla men det finns flaskor i den här färgen
och jag har även den här tillbringaren i samma ramlösaflaskblå som jag är 100 på är en rejmyre men vet inte vem som designat den? den har måtten 27.2 cm hög
behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Hej Harley!
Kan inte säga annat än att både båten och tillbringaren tilltalar mig mycket.
Färgen och formen är väldigt sinnlig och flyktig, för omedelbart tankarna till vatten eller för den delen vattenbaserad vätska! Riktigt snygga båda två!
Mvh. Birger!
Comment
Comment