Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas. Är det en Gullaskruv eller är jag korkad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vas. Är det en Gullaskruv eller är jag korkad?

Hallå glasvänner,
    Och det är många på denna markandsplats. Själv har jag aldrig intresserat mig för konstglas och kan därför ingenting. Nu fann jag en liten vas som endast rymmer en blomma och det är ju ganska kul, billig i drift.

Någonting säger mig att det kan vara Artur Percy och han jobbade ju för Gullaskruv. Vasen är 22 cm hög och doftar 50-tal. Priset var 40:-.

Ja, vad säger ni? Tacksam för alla svar och kommentarer. So long...
    Bifogade filer

Jag skulle spontant säga nej. Gullaskrufsvaserna är mycket mer avsmalnade i halsen, vilket skiljer dem en del från andra tillverkare. det finns många olika tillverkare av såna här bulbvaser, Elme, Åseda, Lindshammar, Ekenäs etc. etc. Någonting i denna lila färgen säger Lindshammar i mitt bakhuvud, har sett annat glas i denna färgen från just Lindshammar...men jag vet faktiskt inte med säkerhet, de har ju tillverkats i så många färger och storlekar att detta inte heller direkt ger någon ledning....

Jag har ganska många såna här vaser i olika färger, etikettsmärkta från Elme, Åseda och Gullaskruf + många fler. Det finns varianter som har lite speciella former som man enklare kan knyta till tillverkare, blomformat tvärsnitt, en "intryckt buckla", trekantiga, ovala etc. Många av dessa kommer från Elme, men just de "runda" som denna är svåra!
    http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

dom är trevliga dom där glasbitarna i alla möjlika olika färger.....jag samlade på mig ett tag en massa i alla möjliga färger och man blev glad när man tittade på dom och vad jag förstått så är dom eftertraktade idag....men som tallen säger när etiketten är borta är det svårt att säga vilket bruk dom är gjorda på...............
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Jag har lagt upp en bild i en tidigare diskussion, med några av mina ballongvaser, som har etikett, jag ska se om jag kan hitta den igen.
        I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
          Jag har lagt upp en bild i en tidigare diskussion, med några av mina ballongvaser, som har etikett, jag ska se om jag kan hitta den igen.
          Här är den gamla tråden.

Comment

Vet inte om länken varit uppe innan. Men här är ett gäng också.
            A useful identification guide to vintage collectable Swedish glass by Gullaskruf, with picture gallery and information on designers, styles and patterns.
            Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
              Vet inte om länken varit uppe innan. Men här är ett gäng också.
              http://www.20thcenturyglass.com/glas...lass_home.html
              Tveksamt om ens någon av "taskorna" är från Gullaskrufs glasbruk.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                Tack Kecke, det var den tråden jag menade
                Last edited by Maria; 2011-01-16, 11:37.
                I’m a real mean bitch!

Comment

Hallå ballonens vänner,
                  Det är verkligen kul att titta in ett glasrike man inte känner, men börjar känna för. Tack Tallen och alla ni andra.

Jo, jag har faktiskt stött på "taskorna" (kallas dom så?) i en bok jag skev för några år sedan, Svenska Samlare, där vännen och forskaren Karin M. Ekström vid Göteborgs universitet visar delar av sin samling i bild, bara helt apropå samlandets psykologi som är hennes paradgren.

Lägger in två "taskiga" bilder, om dom nu kan bidra till klarhet i djungeln ballonger, vad vet jag? So long...

PS. Vore det inte bara att länka min lilla stump till den andra tråden?
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X