Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vackert Askfat/Skål i brunt glas "Humppila?"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vackert Askfat/Skål i brunt glas "Humppila?"

Vad kan detta fatet vara värt. Skall nog göra mig av med det. Ingen rökare och för mycket prylar!

Click image for larger version

Name:	IMG_0141.JPG
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	631842

Name:	IMG_0143.JPG
Size:	47,0 KB
ID:	631843

Name:	IMG_0144.JPG
Size:	48,8 KB
ID:	631844

Pertti Santalahti heter mannen bakom din skål..du kan säkert hitta en prisbild på Tradera

Comment

engelsson
      Tack för hjälpen med namn! Söker på Tradera.

Comment

Vacker skål Imt!
        Skålen är centrifugerad i form
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack Hirvi för informationen! Det låter lite speciellt och den är väldigt vacker. Men.....

Comment

Ursprungligen postat av lmt Visa inlägg
            Tack Hirvi för informationen! Det låter lite speciellt och den är väldigt vacker. Men.....
            Menar du centrifugen?
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Hirvi
              Ja, för en okunnig som jag, låter detta med centrifugering i form väldigt intressant. Konstnärligt för mig! Det var alldeles för längesedan man var på ett studiebesök på ett Glasbruk.

Comment

Ursprungligen postat av lmt Visa inlägg
                Hirvi
                Ja, för en okunnig som jag, låter detta med centrifugering i form väldigt intressant. Konstnärligt för mig! Det var alldeles för längesedan man var på ett studiebesök på ett Glasbruk.
                Vi har talat om det tidigare här på forumet,
                för att förså det enklast så tog man upp glas som fick rinna ned i en öppen form som såg ut som fatet, sedan snurrades formen runt med motor,
                då slungades glaset ut åt sidoväggarna och en skål bildades,
                man fick styra hastigheten på formen så glaset inte slungades ut i hyttan.
                Hirvi

Comment

Helt fantastisk låter detta Hirvi och farligt. Jag är alldeles ny här på PES för i år. Hade hoppats jag hittat Er tidigare, för ni är ju sååå duktiga!

Comment

Hirvi är forats glasblåsarguru. Han har rätat ut många frågetecken.
                    Fantastiskt att hitta sådan yrkeskunskap när man sitter fast i "glasträsket".
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

Ja Hirvi, ännu en gång TACK! Det är extra roligt att få det förklarat på det sättet du gör. Värdefullt!

Comment

Working...
                      X