Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orrefors-vas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orrefors-vas

Jag hittade denna vasen som jag är nyfiken på. Den är 15 cm bred, 7 cm tvärs över och 12 cm hög. Den är signerad Orrefors.
    Bifogade filer
    http://www.porslinsbloggen.se/

Hittar den inte i mitt material och känner inte igen den. Maria brukar vara säker på sina glasbitar.
    DG

Comment

Den är signerad Orrefors, bara Orrefors? Tyvärr känner jag inte igen den, jag får lite Palmqvist vibbar, (med det behöver inte betyda att det är en Palmqvist) jag ska se om jag kan hitta något i mina böcker.
      I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
        Den är signerad Orrefors, bara Orrefors? Tyvärr känner jag inte igen den, jag får lite Palmqvist vibbar, (med det behöver inte betyda att det är en Palmqvist) jag ska se om jag kan hitta något i mina böcker.
        Ja, bara Orrefors. Jag vet att jag sett nåt liknande, troligen i en annons i en Form, men det tar lite tid att leta igenom dem igen,,,brukar gå några timmar

Jag har också en skål som formmässigt ser ut som en Fuga, men färgen är annorlunda, orange, inte röd, sen är den också signerad Orrefors på liknande sätt.

Comment

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
          Ja, bara Orrefors. Jag vet att jag sett nåt liknande, troligen i en annons i en Form, men det tar lite tid att leta igenom dem igen,,,brukar gå några timmar

Jag har också en skål som formmässigt ser ut som en Fuga, men färgen är annorlunda, orange, inte röd, sen är den också signerad Orrefors på liknande sätt.
          Kan du inte lägga in en bild på skålen också, försök att ta en bild på märknigen.
          I’m a real mean bitch!

Comment

Här kommer bilder, först signeringen på denna vasen, sen bilder på den orangea signerade skålen och några Fuga som jämförelse.
            Bifogade filer

Comment

Den oranga skålen tror jag inte är Fuga.
              DG

Comment

Form och utförande (dock inte färg/toning, storleken är svår att uttala sig om) påminner om Orrefors, Sweden, Pu 3092/1, Sven Palmqvist

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Form och utförande (dock inte färg/toning, storleken är svår att uttala sig om) påminner om Orrefors, Sweden, Pu 3092/1, Sven Palmqvist

http://potteryandglass.forumandco.co...rrefors-sweden
                  Det skulle kunna stämma om man kollar på bilden, dock stämmer inte färgen med de på bilden i foruminlägget du hänvisar till, min är verkligen orange.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                    Den oranga skålen tror jag inte är Fuga.
                    DG
                    Jag är benägen att instämma, den är tjockare i glaset och formen skiljer en del från de Fuga jag sett.

Comment

Den orangea/röda skålen skulle kunna vara en Pu 2579, finns i 2 storlekar 11 o 13 cm i diameter, tillverkad i 2 färger, färgkod 5 o 11. Någon som kan Orrefors färgkoder? Den översta vasen har jag inte hittat ännu.
                      I’m a real mean bitch!

Comment

Hej Maria
                        Jag har en katalog som jag tror är från 80-90-talet.
                        Där har man färgkoder men jag tror att det finns äldre färgkoder. Skall kolla senare

Där står att att sista siffran i artikelnumret anger färgen ex 2448-186

1=klar
                        2=röd
                        3=svart
                        4=gul
                        5=grön
                        6=blå
                        7=brun
                        8=grå
                        9=opalvit
                        DG

Jag har hittat en äldre färgkodlista återkommer senare med denna
                        Last edited by LasseC; 2011-01-09, 20:00.

Comment

Här kommer de äldre beteckningarna på färger
                          DG

Katalog tryckt 1952
                          Bifogade filer
                          Last edited by LasseC; 2011-01-10, 11:55.

Comment

jag kom på att jag har en liten oreange vas som jag identifierade för ett bra tag sen till att vara ur nån serie experiment/miniatyrglas som endera palmqvist eller hald gjort....jag skrev tyvärr inte ner någonting då...men jag skall gå igenom literaturen och återkomma med det jag får fram....den här vasen är 9.5 cm hög och 6.5 cm i diameter på bredaste stället och planslipad i botten
                            Bifogade filer
                            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                              Här kommer de äldre beteckningarna på färger
                              DG
                              LasseC!

Tackar så mycket, jag har sparat filen
                              I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                              X