Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En Kraka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: En Kraka?

Hej Alla experter!

Jag har köpt denna fina vas (höjd=225 mm) på auktion. Vasen är mycket vacker när solen lyser igenom den och luftbubblorna syns tydligt!

Är ett som signaturen säger en Kraka av Sven Palmkvist?
    Stämmer signaturen och numret?
    När kan denna vas vara formgiven och tillverkad?
    Är det någon som vet något om värdet?

Kan det vara ett fynd eller är det bara ett trevligt köp.
    Tacksam för svar
    Mvh
    Kullamannen
    Bifogade filer

Mönstret och färgställningen stämmer väl överens med den kraka som är avbildad i Orrefors jubileumsbok.
    Enligt tabellen där är nr 380 - 426 från 1959.
    Vid den tiden var det troligen ett kopparnät som lades på ämnet och man blästrade bort färg och fick de fördjupningar i vilka det bildades luftblåsor då man fångade an klarglas över det återuppvärmda ämnet.
    "Från 1947 uppträder luftblåsorna som karakteristiskt inslag samt den sedermera traditionella färgkombinationen blått och gult."
    Last edited by Rebello; 2010-12-12, 17:06.

Comment

411 är serieproducerad under en längre tid, den går inte att årtalsbestämma enligt tabellen. Grattis till en fin vas
      Last edited by Maria; 2010-12-12, 17:31.
      I’m a real mean bitch!

Comment

Visst är det en Kraka - det står t o m i botten, även om det kan vara lite svårtolkat. Är dålig på värdet på dessa, men på auktion går de väl för 2-4.000 kr.

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
          411 är serieproducerad under en längre tid, den går inte att årtalsbestämma enligt tabellen. Grattis till en fin vas
          När jag hänvisade till tabellen menade jag först och främst vilket år den var formgiven, dvs 1959. Dessutom gäller: intill tabellen står att det var från och med 1960 som man serieproducerade Kraka samtidigit som man gjorde unikat - därav min formulering "är från 1959". Vidare skriver man: "Vissa modellnummer tillverkades i långa serier från 1960 och fram till 1986. De är signerade P eller PU samt numret . . ."

Jag tolkade inte den texten som att man skulle ha tagit upp modeller från åren före 1960 och serietillverkat dem senare samt signerat med exempelvis enbart 411 som i detta fallet. Men du är väl säker på detta, Maria.
          Last edited by Rebello; 2010-12-12, 21:01. Anledning: ordet samt

Comment

Jag ska gå och hämta boken...........
            I’m a real mean bitch!

Comment

Ur Svenskt Konstglas KRAG. Numret på Krakan innebär inte alltid en årtalsbeteckning utan är endast en seriekod. Alla Krakor med dessa nummer ser mer eller mindre lika dana ut. Krakor som tex 322, 342, 349 och 411 brukar av auktionsverken på basis av dessa serienummer förklaras vara från exempelvis 1955, men är oftare av en senare tillverkning.
              I’m a real mean bitch!

Comment

Nu talar vi tydgligen om två olika böcker. Jag hänvisar till boken Orrefors - ett hundra år av svenskt konstglas och sidorna 229 - 241 där, med tabeller och beskrivning av signeringar av olika typer av konstglas från Orrefors som Ulrika Ruding har upprättat. Avsnittet har rubriken Signeringar, tekniker och formgivare.

Vad kan hennes tabell över krakor betyda, den som börjar med nr 1 - 19 från 1944 fram till nr 522 - 561 från 1972? Det borde väl i alla fall vara en tabell över vilket år resp. kraka ritades/formgavs och tillverkades i sitt första exemplar. Kullamannen frågade både om detta, dvs vilket år den formgavs, vilket enligt tabellen skulle vara 1959 - samt om vilket år den tillverkades.

Sedan finns där också en tabell över 25 serienummer, från P 251 till P 558, och där finner man "P 411 vas". Ska det tolkas så, att en kraka med sitt nummer i den tabellen, kan ha tillverkats i ett flertal exemplar under åren 1960 till 1986, trots att man inte har ristat både bokstaven P och numret 411 på den här aktuella vasen? Enligt UR är de "signerade P eller PU samt numret, ibland med artikelnumret 9414- framför serienumret." Men denna regel har kanske inte alltid följts konsekvent.
                Last edited by Rebello; 2010-12-12, 22:00.

Comment

Hennes tabell är säkerligen rätt med dom Krakor som ursprungligen har tillverkats som unikat, med undantag från ovanstående nummer som har serieproducerats, (det finns kanske fler än dom?). Här har vi en diskussion om en Kraka med nummer 342 som också är serieproducerad http://www.precisensan.com/antikforu...ighlight=kraka
                  Last edited by Maria; 2010-12-12, 22:28.
                  I’m a real mean bitch!

Comment

Tack för den tråden, Maria - glömde den fast jag själv har ett inlägg där om tekniken.

Enligt Ulrika Rudings uppställning över serieproducerade krakor är de alltså 25 stycken, som jag skrev: "Sedan finns där också en tabell över 25 serienummer, från P 251 till P 558". Där anger hon numret och vilken typ av pjäs det är: skål eller vas och i ett fall askfat/skål.

Det kan väl tilläggas, att även de seriproducerade numren finns med i den förstnämnda tabellen. Där finns tydligen både årtal för unikaten och för det år då den första i en viss serie formgavs och tillverkades. Exempelvis anges där att den serieproducerade 342 formgavs 1955, ett år då det formgavs nr 339 - 354, alltså 16 st krakor. Av dessa seriproducerades nr 342 och nr 349.

Totalt omfattar dessa båda tabeller 561 krakor, av vilka 25 serieproducerades. Det första året, 1944 formgavs nr 1 - 19 och det sista året, 1972 formgavs nr 522 - 561. Den första som serieproducerades är skålen nr 251 formgiven 1953 och den sista är skålen nr 558 formgiven 1972.

Det måste väl vara så här man ska tolka Ulrika Rudings redovisning i Orrefors jubileumsbok - fast det först var lite förvirrande med hennes notering vid serietabellen: att det skall vara bokstaven P (eller PU) plus ett nummer på de serieproducerade exemplaren - ett P som inte är utskrivet på den här trådens vas.
                    Last edited by Rebello; 2010-12-13, 11:48. Anledning: lagt till (PU)

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                      Det måste väl vara så här man ska tolka Ulrika Rudings redovisning i Orrefors jubileumsbok - fast det först var lite förvirrande med hennes notering vid serietabellen: att det skall vara bokstaven P plus ett nummer på de serieproducerade exemplaren - ett P som inte är utskrivet på den här trådens vas.
                      En del av dessa serietillverkade krakor (jag tror det är de som är lite nyare) märktes med "PU", men många är även märkta på detta vis. Skulle tro att jag har måste ha vänt på ett 50-tal såna här på olika auktionshus, och skulle nog (helt ovetenskapligt) säga att den här märkningen är vanligare än "PU"-märkningen.

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                        Skulle tro att jag har måste ha vänt på ett 50-tal såna här på olika auktionshus, och skulle nog (helt ovetenskapligt) säga att den här märkningen är vanligare än "PU"-märkningen.
                        Har du då beaktat att det skulle vara just de där 25 numren som har seriproducerats, som ingår i det 50-tal pjäser du talar om - och inte en del av alla de andra 536 unika numren, dvs de som garanterat inte har bokstav?

För att bedöma sannolikheten för att en pjäs med något av de 25 serienumren och utan bokstav kan vara den första i serien - alltså sannolikheten för att Kullamannens kraka är från 1959 - och inte från perioden 1960 till 1986 - skulle man behöva veta följande. Hur många exemplar har man egentligen gjort i var och en av de 25 serierna - och hur stor andel av dem fick inte den där bokstaven P eller PU? Ulrika Ruding skriver att "vissa modeller tillverkades i långa serier från 1960 och fram till 1986", och hon anger också vilka serienummer det gäller, men hon anger också att dessa serieexemplar som regel har signerats med P eller PU. Hon skriver helt kategoriskt: "De är signerade P eller PU samt numret, ibland med artikelnumret 9414- framför serienumret."

Frågan är om detta är en regel för signeringen som man har följt (enligt UR) eller har tillämpat mer eller mindre sporadiskt - eller om det är en regel som endast har tillämpats på en del av serierna? Men UR skriver P framför vart och ett av de 25 numren i serietabellen.

Comment

Det är väl en fråga att ställa direkt till Ulrika Ruding, ulrika.ruding@auktionsverket.se eftersom hon har skrivet redovisning i Orrefors jubileumsbok. Jag kan också konstatera att jag har sett flertalet Kraka vaser med nummer 411.
                          I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                            Har du då beaktat att det skulle vara just de där 25 numren som har seriproducerats, som ingår i det 50-tal pjäser du talar om - och inte en del av alla de andra 536 unika numren, dvs de som garanterat inte har bokstav?

För att bedöma sannolikheten för att en pjäs med något av de 25 serienumren och utan bokstav kan vara den första i serien - alltså sannolikheten för att Kullamannens kraka är från 1959 - och inte från perioden 1960 till 1986 - skulle man behöva veta följande. Hur många exemplar har man egentligen gjort i var och en av de 25 serierna - och hur stor andel av dem fick inte den där bokstaven P eller PU? Ulrika Ruding skriver att "vissa modeller tillverkades i långa serier från 1960 och fram till 1986", och hon anger också vilka serienummer det gäller, men hon anger också att dessa serieexemplar som regel har signerats med P eller PU. Hon skriver helt kategoriskt: "De är signerade P eller PU samt numret, ibland med artikelnumret 9414- framför serienumret."

Frågan är om detta är en regel för signeringen som man har följt (enligt UR) eller har tillämpat mer eller mindre sporadiskt - eller om det är en regel som endast har tillämpats på en del av serierna? Men UR skriver P framför vart och ett av de 25 numren i serietabellen.
                            Det är ju såklart inte omöjligt att Kullamannens Kraka faktiskt är från 1959, men mot bakgrund av hur rysligt många av dessa (främst 322r, 342r och 411r) man ser i cirkulation så framstår det som relativt osannolikt. De dyker ju upp på var och varannan auktion, oftast med den "gamla" märkningen.

Att fråga Ulrika Ruding är väl en utmärkt idé, för egen del har jag valt att lita på resultatet av André Laszlos åtminstone till synes mycket gedigna djupdykning i Orrefors arkiv (det är väl hans bok du refererar till, Maria?).

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                              Det är ju såklart inte omöjligt att Kullamannens Kraka faktiskt är från 1959, men mot bakgrund av hur rysligt många av dessa (främst 322r, 342r och 411r) man ser i cirkulation så framstår det som relativt osannolikt. De dyker ju upp på var och varannan auktion, oftast med den "gamla" märkningen.

Att fråga Ulrika Ruding är väl en utmärkt idé, för egen del har jag valt att lita på resultatet av André Laszlos åtminstone till synes mycket gedigna djupdykning i Orrefors arkiv (det är väl hans bok du refererar till, Maria?).
                              Ja, det är den boken jag har, sid 111, Svenskt Konstglas KRAG av Andre Laszlo.
                              I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                              X