Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Hjälp!!! - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp!!!

Jag har precis köpt en skål från Orrefors, signerad CP 4307-131. Har kollat runt lite på nätet, kan det vara en Sven Palmqvist?

Palmqvist använde P eller Pu. En bild på skålen skulle underlätta.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Nja, Palmqvist använde P, sen hakades det på lite andra bokstäver ibland för att indikera vilken typ av glas det var (bara P för graverat, PU för hyttarbete, PA för slipat etc). I just det här fallet har jag för mig att C:et sattes före för att indikera att det är en centrifugerad pjäs, och som Äjth säger hade en bild underlättat mycket!

Comment

Här kommer en bild på skålen, tror jag....
        Den är ca 10cm hög och diam 17cm. Signeringen vad betyder den? 4307-131.
        Bifogade filer
        Last edited by malla's; 2010-11-23, 20:59.

Comment

Om Du kollar noga så heter nog skålen 4303/131. Detta är ett modellnummer.
          Den är mycket riktigt cetrifugerad, men signeringen borde vara SP.
          Skålen kallas Princess och finns i tre storlekar.
          DG

Comment

Ok, TACK för hjälpen!!!
            S:et kan ju vara tillsnirklat, så det stämmer nog som du säger!

Comment

Hmm...jag hade också en skål en gång som var signerad CP.
              Jag har den inte kvar längre så jag kan inte kolla.

Tror att cjf har rätt angående märkningen
              C = centrifugerad......eller...?????

Comment

Tack för förtroendet Kecke, men det tror jag inte att jag har, i alla fall inte i just detta fall. Just denna pjäs är så sen att jag sedan jag sett bilden ansluter mig till Lasses teori.

Comment

Aha.
                  Men jag minns mycket tydligt ihåg att signeringen inte kunde vara annat än ett C...eller...............
                  Jag får väl också böja mej för Orreforskännaren LasseC

En liten fråga?
                  Jag har alla tre storlekarna men de andra två är inte signerade.
                  Hur jag än tittar så kan jag inte se något fel som skulle göra dem till andrasortering.
                  Händer det att förstasortering inte signeras?

Comment

Jag är väl inte riktigt en expert men jag undrar om alla centrifugerade saker signerades.
                    Lasse

Comment

Hur Fuga med sina släta väggar cetrifugeras är väl lätt att förstå.
                      Men nu är det nog läge att på tekniktråden förklara,
                      hur en sådan här pjäs centrifugeras - med taggar och allt.
                      Skulle det vara så att dessa tappar/taggar slungas utåt och uppåt i en centrifugeringsprocess?
                      Hur ser formen ut?

Comment

Ja Du ställer kluriga frågor Rebello.
                        Formen kan man väl tänka sig den måste ju vara som ytterformen på glaset.
                        Konststycket är väl att kunna avgöra exakt hur mycket glas som skall klippas ner i formen. Sedan så ändrade man ju varvtalet på formen. Men jag har aldrig sett när man centrifugerade dessa skålar vad jag kan minnas
                        Lasse

Comment

Om man tänker sig gamla sortens sockerkaksform i kraftig rotation med glasmassa i botten istället för sockerkakssmet, fast sockerkaka är godare till kaffet. Däremot kan man ha godis i skålen när den har svalnat.

Comment

Working...
                          X