Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipad 20-talsskål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Slipad 20-talsskål

Den här köpte jag igår, på Blocket faktiskt. Med enkel men i min värld fantastisk slipning; kineser i lotusställning, palmer och lusthus i nattljus. Den är signerad "D 190" och är 23.2 cm i diameter och 13.8 cm hög. Borde förstås åtminstone dammat av den innan jag lade ut den här, men...

M.v.h.
    Bifogade filer

Verkar inte vilja sig alls med mina frågor, utöver de två Henrik knäckte står väl de senaste tio obesvarade. Jag är varmt tacksam för minsta spekulation/tips. Please?

M.v.h.

Comment

Ren spekulation från min sida. Kan D stå för glasförädlingsföretaget Firma Willy Diessner i Malmö. Tiden borde kunna stämma.

Comment

Jag vet inte var den kommer ifrån, men vill gratulera dej till en väldigt vacker skål.
        I’m a real mean bitch!

Comment

Skulle man möjligen kunna tänka sig att det är Elis Bergh? Känner mig osäker och behöver gräva lite, men jag känner inte att det är uteslutet att där står ett "B", och en hel del graverat formgav han vid den här tiden...

Comment

Håller med cjf det kan vara ett B. Gillar

Comment

Ojojoj!

Så gick proppen ur

Kaptenen: Ingen aning, mycket möjligt. Hittade ingenting annat på Willi är den länk du lagt in och inlägget på AP. Å andra sidan var hela namnet utskrivet där... Och förresten: vilken helsikes fin relief det var!

Maria: Tack! Den har förorsakat rena ommöbleringen här hemma för att få sin plats: ett väletablerat uttryck för stort gillande i vårt hem.

Cjf och Kolmårdstrollet: Den tanken har slagit mig också men jag lyckades inte hitta några såna tunnväggiga slipade pjäser av honom. Ska söka vidare.

Och sen min vilda spekulation: Är Dahlskog att utesluta? Det skulle ju teoretiskt sett kunna förklara D:et åtminstone. Har uppfattat det som att han främst arbetade "tjockväggigt" men t.ex. "Karusellskålen" inbillar jag mig är tunnväggig, och den tycks ha ränderna i botten.

M.v.h.
              Last edited by på femte våningen; 2010-11-19, 22:52. Anledning: Kapten's relief

Comment

Jag läste just i Kosta-boken av A.M. Herlitz-Gezelius, att Bergh var motståndare till gravyrer på sitt glas och så tyckte han inte att Kosta skulle konkurrera med Orrefors. Men chefen Oscar Lindblad lär ha sagt att "Konkurrens med Orrefors- det ger jag fan i, gravyrer ska vi ha". Gunnar Widholm anlitades och glas med Widholms dekorer på Berghs former signerades BW. Bergh sa att det betydde "Bergh och vem som helst". (a.a. s 65-66.)

Comment

Working...
                X