Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som känner igen dessa bockar/baggar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som känner igen dessa bockar/baggar?

Har hittat så fina glasfigurer men skulle vilja vet lite mer om var de kommer ifrån och vem som utformat dem?
    Den första bilden är en bock/bagge som är helgjuten i glas, 16 cm hög, 15 cm längd och 5 cm djup.

Bild 2-3: Bocken som har det stora hornet i cirkelform har resterna av en gul etikett inuti den ihåliga kroppen. Figuren är 15 cm hög, 9 cm längd och 5,5 cm djup.

Granen har Boda etiketten kvar men skulle gärna vilja veta vem som utformat den.
    Bifogade filer

Tack vare Emils Bohemiablogg, kan jag svara att den andra bocken med rester av en gul etikett är

Pavel Panek, 1971
    Sklo Union, Rudolfova Hut, Pattern No. 13306
    "Kozoroh"

Comment

Tack Kaptenen! Riktigt roligt att veta var den kommer ifrån och den är bara så fin!

Den andra bocken funderar jag på om det kan vara en "kårebock" men hittar ingenting. Den är inköpt i Långshyttan, alltså inte alltför lång från koppargruvan i Falun, men hur jag än googlar så finner jag inget.

Comment

Var kontakt med Falu gruvans butik och de hade ej sett bocken på översta bilden tidigare så antagligen är det ej Kårebocken :-( och hade det varit det så borde den sålts där i anknytning till gruvan. Jag som var så säker.

Ingen som har någon idé?

Comment

Nu har jag hittat en "lillebror" till baggen på Tradera... denna är bara 11 cm hög, men eftersom säljaren ej angav några som helst ledtrådar så är jag lika sökande än... men det var roligt att hitta på denna iallafall.
          Bifogade filer

Comment

ÄNTLIGEN! Första bocken har fått sitt svar. Det är från Boda :-) men sedan är det frågan om vem som designat den.

Comment

Working...
            X