Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sven Palmqvist kraka :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sven Palmqvist kraka :)

Jag är verkligen sämst på stämplar (signaturer), jag erkänner det.
    Efter att ha haft denna skål i mina ägor ett tag snubblade jag över den på internet.
    - Min skål? neee, min är ej signerad.
    (tittar på skålen)...
    (vinklar skålen mot ljus)
    - Va?! minsann, en signatur.

Singaturen lyder (så vitt jag kan se):
    ORREFORS
    kraka nr 342
    Sven Palmqvist

...Hade jag inte gått med här på PES och ägnat tid på forum (spanar nästan var morgon på alla eras fynd & samlingar) hade jag aldrig ens gett skålen någon som helst uppmärksamhet.
    ...mest eftersom jag inte tycker att den är speciellt tilltalande, nu ser jag dock hantverket & skålen får lite respekt istället för att stå längst in i skåpet.

Thanx PES.
    Bifogade filer

Behaglig läsning om Sven Palmqvist och även lite om Kraka finns i denna bok.
    Bifogade filer

Comment

Se där, en riktig mysa-ner-sig-i-soffan-o-beundra-bok!
      Hur stor är kraka-serien? Ngn aning?

Comment

Hyfsat stor serie tror jag då den tillverkades 1944-1984. I ovan nämnda bok finns en vas signerad "Kraka nr. 411" och den är från 1959.

Comment

Nu har jag inte min dokumentation här för tillfället, men jag har bestämt för mig att 342 är en av "standardserierna" för krakor, och att de därför tillverkats i rätt stora volymer. Ska se om jag kan hitta närmare information hemma ikväll.

Comment

du behöver inte leta, 342 är en av de som tillverkats under en längre tid och är således ej ett unikat.

Comment

Har förstått att det finns en del 342r i omlopp via nätauktioner & olika hemsidor.
              Ändå är det en skål som går loss på runt 3-4000 ? ..vansinne

Min lilla kraka har dock hängt med en del och är väl använd, den går ingenstans. Den får bli hemma, för mig att beundra (luftbubblorna inom var ruta fascinerar mig var gång jag kikar åt den).

Comment

I boken Orrefors - Ett hundra år av svensk glaskonst står det endast att man använde ett kopparnät och senare ett nät av plast, som man blästrade genom för att få färgskiktet gombrutet i form av ett nätmönster i ämnet. Det mönster som liknades vid den fornisländska Krakas "klädedräkt" när man namngav glaset.

Det skulle vara kul att se/läsa lite noggrannare om hur detta gíck till - när man fick fram dels rutnätet av i detta fallet blå färg och så alla dessa regelbundet utstpridda smågropar för luftblåsorna. Står det kanske utförligare i den bok som visas i #2 - eller är det kanske en bevarad fabrikshemlighet?
                Last edited by Rebello; 2010-10-15, 16:38.

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                  I boken Orrefors - Ett hundra år av svensk glaskonst står det endast att man använde ett kopparnät och senare ett nät av plast, som man blästrade genom för att få färgskiktet gombrutet i form av ett nätmönster i ämnet. Det mönster som liknades vid den fornisländska Krakas "klädedräkt" när man namngav glaset.

Det skulle vara kul att se/läsa lite noggrannare om hur detta gíck till - när man fick fram dels rutnätet av i detta fallet blå färg och så alla dessa regelbundet utstpridda smågropar för luftblåsorna. Står det kanske utförligare i den bok som visas i #2 - eller är det kanske en bevarad fabrikshemlighet?
                  Har läst att någon fick offra sin nätbrynja vid något av de första experimenten...

Comment

Hjälp Sven Palmqvist gravyr...

Hjärnsläpp minns inte hur man lägger in en ny tråd...
                    Men min fråga handlar om Sven Palmqvist som jag finner här ovan.
                    Jag undrar hur mycket jag ska betala för en felfri, signerad Palmqvist vas?
                    Det gäller den där underbara med flickan som tittar upp i skyn.
                    Skulle bli mycket glad för svar!

Comment

Ursprungligen postat av mallezeilon Visa inlägg
                      Hjärnsläpp minns inte hur man lägger in en ny tråd...
                      Men min fråga handlar om Sven Palmqvist som jag finner här ovan.
                      Jag undrar hur mycket jag ska betala för en felfri, signerad Palmqvist vas?
                      Det gäller den där underbara med flickan som tittar upp i skyn.
                      Skulle bli mycket glad för svar!
                      Är det inte Öhströms flicka som niger för månen du menar? Den brukar i så fall gå för mellan 500 och 1500 på auktioner, se ex.vis. här:

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

(Fast det sägs ju förstås att det egentligen var hans fru som ritade dekoren... )

Comment

Tusen tack!

Ni är så duktiga här på forumet...nu vet jag att det inte var Palmqvist.
                        Jag tycker att den är så vacker den lilla vasen. Vet man att det var frun som ritade?

Comment

serienummer?

Ursprungligen postat av daniel s Visa inlägg
                          du behöver inte leta, 342 är en av de som tillverkats under en längre tid och är således ej ett unikat.
                          Jag hittade just denna tråd, har en kraka vas (alltså inte samma storlek som den på bild i tråden)signerad svan palmqvist som jag ärvt av min far. Hur vet man om det är en unik eller en serieproducerad =S (kan ingenting om sånt här. Vilket utav numrena r det man ska titta på. Det står följande graverat i botten: Kraka Gallery 29 - 86 Orrefors 958640 Sven Palmqvist. Funderar nämligen på att gå till en antikaffär här i stan och sälja lite av det glas jag har, men det kan ju vara bra att ha en liten aning om vad man har så att man inte blir lurad. =)

Comment

Din Kraka är från den senare 80-talsproduktionen, och den är en serieproducerad standardprodukt. Därmed inte sagt att den är billig, men så mycket som de unika och/eller tidiga krakorna kostar de inte.

Mitt tips är dock att snarare sälja via Bukowskis Market, Tradera eller nåt bättre auktionshus, tror att du skulle få ut ett betydligt bättre pris den vägen än hos en antikhandlare.

Comment

Av egen erfarenhet påstår jag att av en antikhandlare får man 10-20% av det han säljer den för. På auktion får man 40-60% av antikhandlarpriset. Gäller serieprodicerade men ändå attraktiva grejer. Unikat kan gå mycket högre på auktion.

Comment

Working...
                              X