Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipgraal 2

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Slipgraal 2

I en tidigare tråd diskuterades detta med slipgraalar respektive plutta glas och andra tekniker. Vilken teknik är denna lilla tjockväggiga skål gjord i.
    Bifogade filer

Den bör väl vara i klarglas, förblåst i en mönstrad form, behandlad med rök från ugnen, sedan ett lager klarglas över.

Föremål som vi hittar i FM tråden har ofta denna rökbehandling,
    men dom har ofta färgat glas under,
    kanske är det en FM
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      I en tidigare tråd diskuterades detta med slipgraalar respektive plutta glas och andra tekniker. Vilken teknik är denna lilla tjockväggiga skål gjord i.
      Mycket snygg! Läcker!

Vet du vem som tillverkat den?

Mina tankar flyger till Finland och Jacobino, men det är bara en gissning från min sida.

Hur ser bottenslipning ut? Har du möjlighet att lägga in en bild?

Comment

Jag har en liknande skål, förts efter 5-6 år såg jag att det stod Kaj Franck på den.
        I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Mycket snygg! Läcker!

Vet du vem som tillverkat den?

Mina tankar flyger till Finland och Jacobino, men det är bara en gissning från min sida.

Hur ser bottenslipning ut? Har du möjlighet att lägga in en bild?
          Ja nu, svårt att se den syrabetsade? signeringen. Men det står Kaj Franck, Nuutajärvi/Notsjö.
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
            Jag har en liknande skål, förts efter 5-6 år såg jag att det stod Kaj Franck på den.
            Precis.

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
              Föremål som vi hittar i FM tråden har ofta denna rökbehandling,men dom har ofta färgat glas under, kanske är det en FM
              Jo, jag såg också att det påminner om FM!
              Finns en del med klarglas+rök ... men den övervägande delen är med färgat glas under.

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
              Tack för ditt svar!

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Ja nu, svårt att se den syrabetsade? signeringen. Men det står Kaj Franck, Nuutajärvi/Notsjö.
              Tack för bilderna! Den är bara så läcker ..... ger starkt "vill ha" känsla!!!!!

Comment

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

Tack för bilderna! Den är bara så läcker ..... ger starkt "vill ha" känsla!!!!!
                Tackar, tackar Alegni.

Comment

Working...
                X