Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål i blått glas från Guldkroken Hjo

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Skål i blått glas från Guldkroken Hjo

Hej
    Skulle vilja veta lite om denna skål.
    Ålder, designer, ev värde.
    Jag använder den mycket, bl.a som godisskål, för jag tycker den är så läcker

Ingen som vet något om skålen?

Comment

Guldkroken gjorde väl inget glas, men kanske importerade sådan. Det gjorde ju Jie också, importerade glas från Mexico, blåsigt glas med blå kanter. Gamla Coca-Cola flaskor sades det.

Comment

Jodå det har funnits en glashytta i Guldkroken. 1972-1982. Jag har en vas märkt: Guldkrokens Glashytta Hjo Handblåst.
        Glashyttan har nog inget med Gulkrokens keramik att göra.

Comment

Vet nån av er vart man vänder sig för att få reda på mer om den? Hittar ingen man kan kontakta när man Googlar om det iaf.

Comment

Min uppgift har jag hämtat här. Förteckning över glashyttor i Sverige. Se 1972. I övrigt vet jag inget.

Comment

Hej Kisti.
              Boendes endast ett par mil norr om Hjo så borde man kunna mer om Guldkrokens Glashytta. Har varit inne på hyttan ett antal gånger och sett hur det blåstes glas. Har för mig att det var ett yngre par som drev hyttan. Tror att det fanns en koppling mellan Guldkroken Keramik- Röda Boden och glashyttan.
              Finns dom som samlar guldkrokens glas. Priserna är ganska måttliga. Det mesta som blåstes var "marmorerat" glas om det kan kallas så. Hjo Turistbyrå kan säkert hjälpa till med att få fram lite fakta.
              En bild på magasinet där hyttan låg har jag i alla fall.
              Bifogade filer

Comment

Ja där låg den ja, jag var där uppe 1985 tror jag det var,
                jag förhandlade med dom att köpa hela rasket från glashyttan,
                ugnar mm var nedplockat, alla grejer var i en annan lokal för förvaring,
                dom smidiga ugnarna som man kör på en bilkärra i dag
                dom kom väl ett bra tag senare, så det blev inget,
                jag var uppe i Håverud med han som startade där 1986
                det var nog inte riktigt igång då.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Här kommer min vas i gult marmorerat glas. Såg i dag en likadan etikett som finns på Kistis skål, den satt på en keramikhund. Så det fanns nog ett samband mellan glas och keramik.
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X