Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reijmyre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Reijmyre?

Den här ganska tunga blå skålen finns inte med i häftet om Monica Bratt. Därför undrar jag om det ändå är en Monica eller någon annan på Reijmyre som gjort skålen? Är det överhuvudtaget Reijmyre? Osignerad, Höjd 15cm bred 25x18cm.
    Bifogade filer

Är relativt säker på att detta är en skål formgiven av Björn Trägårdh (stavas det så?) för just Reijmyre, och tror att den har modellnummer T66.

Comment

Tack Cjf. Trägård heter den här Björn. Det finns en annan formgivare som heter Björn Trägårdh. Misstänkte att det kunde vara BT. Om jag inte minns fel började BT och M.Bratt på Reijmyre samtidigt 1937. Båda gjorde vackert färgat glas för en vackrare vardag.

Comment

Är du säker på att det är två olika, har alltid förstått det som att det är samma. Antar att du med den andre menar han som var aktiv på bl.a. Svenskt Tenn, eller finns det fler?

Comment

Nej du har rätt det är Trägårdh (skulle kolla om du hängde mä) Vet inte vad jag fick för mej. Sensmoral: Man skall kolla innan man påstår något.

Comment

Det var bara bra, det gav ju mig anledning att fräscha upp gamla kunskaper lite...

Comment

Working...
            X