Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lila vas av känd konstnär?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lila vas av känd konstnär?

Denna lila, nästan svarta, helt ogenomskinliga glasvas är 11 cm hög och gissar jag, från 40-talet. Den är signerad V.L. och då undrar jag om det möjligtvis kan vara Vicke... Någon som vet någonting om den?
    Bifogade filer

Varför inte???

För jag antar att du menar Vicke Lindfors

Han arbetade mestadels vid Orrefors under åren 1921-1942
    Sedan anställdes han ju hos U-E mellan åren 1942-50
    o under den jämförelsevis korta tid hann han göra många oförglömliga alster

Men sedan lämnade han ju U-E för Kosta o kom på 50 talet att spela en framträdande roll

Men under sina år vid Orrefors är det ju tänkbart att han kan ha gjort denna lilla fina vas, man provar sig ju alltid fram med färg, vilken stil o form man vill åstadkomma

o om!!!! det nu skulle vara så, så är väl denna vas ett väldigt fint, litet ex på det

Comment

Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
      För jag antar att du menar Vicke Lindfors
      Nej, men Vicke Lindstrand

Jag tackar för infon!! Det skulle vara roligt om det är Orrefors, får se om det dyker upp någon på forumet som kan bekräfta!

Comment

Kanske är ägaren själv som signerat?

Lärde mig i en annan tråd här på pes att det var ganska vanligt förr i tiden.
        Får hoppas att det inte är så, då det blir svårare att få reda på ursprung.
        Däremot är det ju likt Vicke Lindstrands signeringar på keramik.
        Pes är mitt google.

Comment

Jag vill inte göra någon besviken, men det skulle förvåna mig väldigt mycket om denna var från Orrefors (eller för den delen Kosta) och formgiven av Vicke Lindstrand. Signaturen "VL" har inte använts för Vickes glasproduktion, utan för en hyttarbetad pjäs som denna skulle det stått "Orrefors LU" eller "Kosta LH" och ett modellnummer. Tror dock att 40-tal mycket väl kan stämma, och den kan säkert vara svensk, men förmodligen inte från något av de största bruken. Förhoppningsvis dyker det upp någon som vet mer...

Comment

med den bottnen ser den inte färdig ut. det bör vara ett prov eller så.

Comment

Working...
            X