Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasvas/Kanna Signe Persson Melin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasvas/Kanna Signe Persson Melin?

Den här glasvasen/kannan ca 30 cm hög, fick följa med hem förra veckan, den påminner väldigt mycket om Signe Persson Melins serie Boda Blom, men jag kan inte hitta den någon stans i min litteratur, jag vet att SEA har gjort en liknande serie, så var hör den hemma, vem är formgivare till den?
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2010-06-29, 14:43.
    I’m a real mean bitch!

Vet tyvärr inte vart din kanna kommer i från.
    Möjligt att det är S-P-M:s Boda Blom, men jag får lite vibbar av Marianne Westmans serie "Le Chef" för Skrufs glasbruk.
    MW var verksam vid Skrufs glasbruk 1972-77 och formgav då bl.a. hushållsserien "Le Chef" och ostset "Provence".
    Ska även ha tillverkats för Royal krona efter sammanslagningen 1973.
    Vet inte hur många delar som finns i "Le Chef"-serien men det ska finnas karaffer, kannor, flaskor för t.ex. vinäger, och burkar för godis och kryddor etc.,
    några visas i den här tråden:

Hoppas någon som har bättre koll på MW:s produktion kikar in och kan bekräfta eller dementera.

Karaff ur serien "Le Chef"

Bilden är lånad från:
    "Antik & Auktion, nr 11 November 2008".
    Foto; Patrik Johansson, Rörstrands museum
    Bifogade filer
    Last edited by simco; 2010-06-29, 18:58.

Comment

Det var hos konkurenten inte hos Aprat som den står onämd som Sangria . Där har du bilder också. Mvh

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Vet tyvärr inte vart din kanna kommer i från.
        Möjligt att det är S-P-M:s Boda Blom, men jag får lite vibbar av Marianne Westmans serie "Le Chef" för Skrufs glasbruk.
        MW var verksam vid Skrufs glasbruk 1972-77 och formgav då bl.a. hushållsserien "Le Chef" och ostset "Provence".
        Ska även ha tillverkats för Royal krona efter sammanslagningen 1973.
        Vet inte hur många delar som finns i "Le Chef"-serien men det ska finnas karaffer, kannor, flaskor för t.ex. vinäger, och burkar för godis och kryddor etc.,
        några visas i den här tråden:

Hoppas någon som har bättre koll på MW:s produktion kikar in och kan bekräfta eller dementera.

Karaff ur serien "Le Chef"
        Jag har både vit o rödvinsglas i serien Provence http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=12094
        Last edited by Maria; 2010-06-29, 20:36.
        I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
          Jag har både vit o rödvinsglas i serien Provence http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=12094
          Kul att se!
          De har jag inte sett tidigare. Tack!

Comment

Working...
          X