Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Ljushållare - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljushållare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ljushållare

Fick idag en jättehärlig ljushållare.
    Vad har man använt sej av för teknik här?
    Varifrån kan den komma?
    Ungefärlig tillverkningstid?
    Bifogade filer

Italien, Venini brukar man väl säga? Googla "näsduksskål" så kommer (förhoppningsvis) liknande upp. Jag tror tekniken med "trådarna" kallas "latticino", men är inte säker.

Comment

Vackert Kecke, kanske vi kan para ihop den med min sko
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack grabbar.

Hirvi.
        Din sko passar utmärkt ihop med min ljusstake.

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
          Italien, Venini brukar man väl säga? Googla "näsduksskål" så kommer (förhoppningsvis) liknande upp.
          Jag tror tekniken med "trådarna" kallas "latticino", men är inte säker.
          Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
          Tack grabbar.
          Hirvi.
          Din sko passar utmärkt ihop med min ljusstake.

Kecke, jag vet inte riktigt vad du tackar för?

Det är inte fastställt glasbruk. Murano är väl en bra gissning, men vilket glasbruk kan man fråga sig.

Appropå Hirvis fina sko så är det inte Tutti Frutti serien, men vem som tillverkat den har jag ingen aning om.
          Den bör ju vara från Murano, men glasbruk vet jag inte .... A.Ve.M. gör visserligen den typen av sko men det är inte ur Tutti Frutti serien.

Comment

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Kecke, jag vet inte riktigt vad du tackar för?

Det är inte fastställt glasbruk. Murano är väl en bra gissning, men vilket glasbruk kan man fråga sig.
            För engagemang och tips.
            Tekniken med trådar kallas för trådnätsglas/reticceli och kommer ursprungligen från Venedig.
            Nu är det till att luska vidare.

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
              Italien, Venini brukar man väl säga? Googla "näsduksskål" så kommer (förhoppningsvis) liknande upp. Jag tror tekniken med "trådarna" kallas "latticino", men är inte säker.
              Hallå Kecke och Emil,
              Kul med fart på tråden och Murano är spännande även om produktionen har blivit en turist/souvenirbutik. Samlade för några år sedan näsdukar och vaser från Venini, men det mesta är borta, presenter etc och resten packat i en kartong. En liten näsduk hittade jag på auktion nyligen och föll för de klara färgerna och enkla formspråket. Se bild.
              Påminner om Venins s.k. patchworks, rutmönstret, som idag kostar en förmögenhet.
              Vem som tillverkat/formgivit din ljushållare vet jag inte, men idag talar man slarvigt om Venini och menar Murano. Venini startade sin fabrik 1925 och var väl entreprenören. Fabriken fick namn efter ägaren. Många tongivande formgivare anställdes och bäst begåvad var, enligt mitt sätt att se, Bianconi, upphovsmannen till näsduken och mannen bakom patchworkvaserna.

Hoppas bli motsagd... so long...
              Bifogade filer

Comment

Tjusig skål Kim.

"Påläggning av glastråd är ett av de äldsta dekorationssätt som utförs direkt i ugnen. Tillverkning av sådant glas var kännt redan före uppfinnandet av glasblåsarpipan. Förr tillverkades alla ihåliga föremål så att tjocka glastrådar lindades tätt intill varandra och därefter smältes ihop, varigenom man fick en sammanhängande yta.
                Glastråden lindades ofta på lerkärnor eller lercylindrar eller någon annan lämplig kärna, vilken sedan avlägsnades från den färdiga produkten."
                Citerat ur "Gammal och ny teknik för handgjort glas" av V. Carbol

Comment

Tekniken med trådar kallas för trådnätsglas/reticceli och kommer ursprungligen från Venedig.
                  reticello samt latticino med aventurine

Jag funderar på om det möjligtvis kan vara Toso?????

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  En liten näsduk hittade jag på auktion nyligen och föll för de klara färgerna och enkla formspråket. Se bild.
                  Trevlig! Är den märkt på något sätt, inskription, etikett?

Comment

reticello samt latticino med aventurine

Jag funderar på om det möjligtvis kan vara Toso?????
                    Latticino. Är det det stavarna med blått och guld?
                    Vad är de som skulle vara Aventurin? Inte det blå väl??
                    Är Toso ett glasbruk i Murano?

Comment

Latticino. Är det det stavarna med blått och guld?
                      Vad är de som skulle vara Aventurin? Inte det blå väl??
                      Är Toso ett glasbruk i Murano?

Det är olika glasbruk i Murano. Du har Fratelli Toso, och även Barovier & Toso.
                      Skulle kunna vara någon av dom, men det finns säkerligen flera glasbruk som möjliga kandidater. Salviati skulle kunna vara en stark kandidat.

Det som "slingrar" sig runt de blå stavarna är aventurin (dvs. koppar).
                      Last edited by alegni; 2010-06-19, 16:50.

Comment

" Latticino. Är det stavarna med blått "

ja, det är dom blå stavarna.

i de här fallet är stavarna blå men kan självklart vara i andra färger

Comment

Det är olika glasbruk i Murano. Du har Fratelli Toso, och även Barovier & Toso.
                          Skulle kunna vara någon av dom, men det finns säkerligen flera glasbruk som möjliga kandidater. Salviati skulle kunna vara en stark kandidat.

Det som "slingrar" sig runt de blå stavarna är aventurine (dvs. koppar).
                          Aha...kopparaventurin.
                          Det som i mina ögon såg ut att vara guld ser vid närmare betraktande ut som rosa band. Av Kromaventurin blir det ju grönt
                          Spännande.

Comment

Working...
                          X