Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en nöt från Nuutajärvi...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ännu en nöt från Nuutajärvi...

Är det någon som kan placera formen eller signaturen på den här vasen? Både Franck och Nyman gjort pjäser med den här "gråblåsiga dimman" men det enda jag vågar påstå med någorlunda säkerhet är att signaturen börjar på O...

Vasen är c:a 14.5 cm hög och med bra tyngd. Ska jag höfta till på en tolkning av signaturen så blir det "O. Nurminen Nuutajärvi" men... Det kan vara helt åt helsike (Och inte kan O:et vara K som i Kerttu). Vid mina mest entusiastiska stunder har jag fått det till G. Nyman (något mer på andra sidan "gapet") samt Nuutajärvi, men då är jag väl medveten om önsketänkandet... Beklagar de urkassa bilderna på signeringen men det har varit en sån dag då det bara inte går...

M.v.h.
    Bifogade filer

(Någon som sett något av Vuokko (Eskolin) Nurmesniemis glas för Nuutajärvi?)

M.v.h.

Comment

Designern i detta fall är Olavi Nurminen (och inte Onni Nurminen, som jag tidigare föreslog), glasblåsarmästare i Notsjö (Nuutajärvi). Flera av hans egna produkter har varit i produktion. (Källa: Designlasi.com)
      Last edited by Lehmusleena; 2010-06-23, 09:14.

Comment

Tacktacktack Lehmusleena!

Som jag letat... Inte minst på designlasi även om jag bara använt sökfunktionen i bildbanken (inte på forumet). Ännu lustigare är du i samma mening knäckte min förra (svårknäckta) nöt från Nuutajärvi:

När jag sökte på Olavi hittade jag nämligen:

Så... dubbelt tacktacktack!

M.v.h.

Comment

Ny bild där det gråblåsiga partiet framgår tydligare.

M.v.h.
          Bifogade filer

Comment

Kul att jag kunde vara till någon hjälp! Tycker du att signeringen i din mars-fråga ser ut som NK då? - I så fall kan det ju vara ”samsigneringen” Olavi Nurminen/Soini Kajander.

Vilka fantastiskt fina saker du har!

Och, lite lustigt, när jag kollade på länken i din mars-fråga, ”burgh-le...”, såg jag en sak som vi har haft på vinden i flera år. Något som min svärfar från nordvästra Skåne hade med sig, när han kom hem från en (fylle-)fisketur i Småland: Kosta Seaweed by Vicke Lindstrand. Nu fick den också ett namn! Kul!

Comment

Där ser man... God karma kallas det väl när man gör något gott och får något gott tillbaka på annat håll?

M.v.h.

Comment

Working...
              X