Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Graverad art deco-vas från Elme [ID: Elme Glasbruk Emil Weidlich]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Graverad art deco-vas från Elme [ID: Elme Glasbruk Emil Weidlich]

Jag hade svårt att motstå denna vas idag! Extra roligt att den de facto var signerad och förutom en repa i bottnen i perfekt skick.

Höjden är 17 cm och den är signerad W. 184 / Hubertus Elme. Hubertus känns ju lite märkligt med tanke på att det är en skön kvinna som avbildas, så jaktens skyddsgudinna Diana hade varit lämpligare.

Jag fann nu en auktion http://www.goteborgsauktionsverk.se/...spx?vId=176783

WEIDLICH, EMIL, Elme glasbruk 1920-30-tal. Vas, optikblåst glas, graverad dekor av dykare med treudd. Signerad W.253. Elme. Höjd 23,5

Så det bör väl vara Emil Weidlich (1895-01-25--
    1986-10-25)? Går den att datera närmare än 1920-30-tal?

Är det någon som har lite fler upplysningar?
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2011-03-17, 11:58.

Fann nu uppgiften att Emil Weidlich var gravör på Orrefors mellan 1922-1929 i Orrefors: Etthundra år av svensk glaskonst (Kerstin Wickman red.)

Här en cigarettbägare förmodligen W. 190
    Last edited by Kaptenen; 2010-06-01, 19:48.

Comment

Jättefin Elme vas, jag tycker det är svårt att hitta information över huvud taget alls om Eleme Glasbruk.
      I’m a real mean bitch!

Comment

Tack Maria, den är verkligen fin. Jag ska försöka att fotografera den mot en mörk bakgrund imorgon, för bilderna gör den inte rättvisa.

Det är som Du säger svårt att finna någon information om Elme. Tittar man på de formgivare som jag har funnit knutna till bruket är det stora luckor tidsmässigt;
        Edvin Ollers (1926-30), Kjeld Jordan & John Hall (1960-talet), Carl Olov Borgarp (1962-70), Charlotte Rude (1967-70).

Det hade självklart varit intressant att få veta när Emil Weidlich var på Elme. Personuppgifterna om honom hittades på kyrkogårdsförvaltningen i Älmhults hemsida.

Comment

Ny bild...
          Bifogade filer

Comment

Emil Weidlich 1895-1986, utbildad vid Glasfachshole, Steinschönau till glasgravör. Blev värvad av Simon Gate 1922 till Orrefors glasbruk. 1931 kom han till Elme glasbruk som ledare för en gravörverkstad och var där fram till 1942. Han utförde egna gravyrer på egna modeller men även gravyrer av tidigare till bruket knutna formgivare som bl.a. Edvin Ollers.
            1942 startade han ett eget företag Värends Konstglas som han var verksam i till 85-årsåldern. Verksamheten var förlagd till Älmhult. De graverade glas åt andra bruk bl.a. Målerås. Köpte modeller från flera olika glasbruk och även från Tyskland som de dekorerade.

Formgivare vid Elme glasbruk: Edvin Ollers, John Käll, Kjeld Jordann, Hans Blomqvist, Charlotte Rude & Hjördis Une och Carl Olof Borgarp.

Comment

Mona Frisk är en av Elmes formgivare under 1960-talet.

Comment

Stort tack Bay för att Du gav mer kött på benen och tack brattensby för komplettering!

Comment

Sen kan man även lägga till David Ralson och Erik Olsson... enstaka produkter som kommit i tillverkning liksom Mona Frisks...

Comment

Elme signerad vas. Av vem?

Ser ut som ett N och sedan siffror sen Elme. Ngn som känner igen. Har själv aldrig sett ngn Elme-märkning så jag vet nada!Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	14,6 KB
ID:	542325Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	21,8 KB
ID:	542326
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

En bild på vasen skulle underlätta, men kanske är det ett W istället för ett N och då är det Emil Weidlich.
                      Last edited by Kaptenen; 2012-11-11, 11:47.

Comment

Jovisst talar denna för Weidlich. Höjd 12.5 cm. Dessa vaser ser man ju då och då men nästan alltid med dimmor eller kalkavlagringar. Den här var dock i så fint skick att den var svår att motstå med det dansande barnet.Click image for larger version

Name:	012.jpg
Size:	60,7 KB
ID:	542366Click image for larger version

Name:	013.jpg
Size:	93,7 KB
ID:	542367

[QUOTE=Kaptenen;224698]En bild på vasen skulle underlätta, men kanske är det ett W istället för ett N och då är det Emil Weidlich.
                        Last edited by Kaptenen; 2012-11-11, 11:46. Anledning: Tagit bort länk

Comment

Det verkar stämma perfekt, så jag har sammanfogat trådarna.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Det verkar stämma perfekt, så jag har sammanfogat trådarna.
                            Tack! bra att ha allt på ett ställe!

Comment

Working...
                            X