Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tung vas med överfång och hål i ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tung vas med överfång och hål i ?

Det blev en lite konstig rubrik
    Hittade denna vas på Erikshjälpen och tänkte att den skulle passa bra i min sons glassamling.
    Vasen är ganska tung med tjockt överfång i klart glas. Innuti är den lila med slingor av brunt som ligger i mitten (mellan lagren). Finns även blåsor och ett hål som ser ut att vara snurrat i glasmassan. Blanskslipad botten.
    Är det någon som känner igen denna vas?
    Hoppas bilderna talar bättre än min snurriga beskrivning
    Bifogade filer

Ohh, så läcker vas! Men nån hjälp kan jag dessvärre inte bidra med.

/Cina

Comment

J O Lake, Ekenäs Glasbruk.
      Last edited by Maria; 2010-05-31, 22:18.
      I’m a real mean bitch!

Comment

Är du helt säker på det? Jag har ett par liknande som jag frågat om här förut, men då kom vi inte fram till vem det var. Jag hade dock funderingar på Lake eftersom den lila färgen går igen på ett par andra vaser från Ekenäs. Ska se om jag hittar den gamla tråden eller om jag lägger upp bilderna igen.

Här är den gamla tråden http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=8751
        Last edited by brodertuck; 2010-05-31, 21:29.
        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Tack Cina B, Maria och brodertuck!
          för era synpunkter.

Maria, du brukar vara som ett levande lexikon så J.O Lake och Ekenäs är säkert alldeles riktigt.

brodertuck, det skulle vara jättekul att se dina vaser! Hoppas du har möjlighet att visa dem.

Finns det mer referensmaterial på Lakes alster, bilder, produktion och tidsperioder, tar jag tacksamt emot tips om dessa!

Mvh Simco

Comment

Jag har haft/har en en likadan vas gröngul, brun med etikett J O Lake Ekenäs.
            Last edited by Maria; 2010-05-31, 22:10.
            I’m a real mean bitch!

Comment

Kanon! Då borde det vara ganska klart att mina också är Ekenäs.
              Simco, jag har lagt till en länk till den förra tråden om du missade det.
              Den klara av de två ser faktiskt ut som om att det skulle kunna vara en kapad variant av din vas. Troligen har "olyckan" skett redan på glasbruket, för halsen är slipad även inuti som det skulle suttit en propp där.
              ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                Jag har haft/har en en likadan vas gröngul, brun med etikett J O Lake Ekenäs.
                Suveränt Maria!
                Jag gillar verkligen den här vasen. Kul att kunna få identiteten fastställd så snabbt. Tack!

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                Kanon! Då borde det vara ganska klart att mina också är Ekenäs.
                Simco, jag har lagt till en länk till den förra tråden om du missade det.
                Den klara av de två ser faktiskt ut som om att det skulle kunna vara en kapad variant av din vas. Troligen har "olyckan" skett redan på glasbruket, för halsen är slipad även inuti som det skulle suttit en propp där.
                Tack brodertuck för länken!
                Missade den totalt när jag läste i min iver.
                Kul att se fler varianter. Undrar hur många färgställningar och former förekommit i den här serien.

Mvh Simco

Comment

Working...
                X