Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bergdala vas signerad PL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bergdala vas signerad PL

Hej

Någon som vet vem PL som signerat denna vas från Bergdala är?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Trevlig vas, men jag tror inte att PL har något med designen att göra utan är en markering tidigare ägare gjort.
    Söffe

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
      Trevlig vas, men jag tror inte att PL har något med designen att göra utan är en markering tidigare ägare gjort.
      Söffe
      Tjena Söffe, tack. Ja jag tyckte också den var läcker.
      Vilka faktorer spelar in när du drar slutsatsen att du tror att det är en ägare som signerat den och inte skulptör? Vill gärna lära mig hur man kanske kan se skillnaden. Eller baserar du det på avsaknaden av information som finns?

Mvh
      Wasistdas.
      Pes är mitt google.

Comment

Det var populärt ett tag att stöldmärka sina ägodelar på liknande sätt...

Comment

Om du tittar på glas som är ursprungssignerat så är signeringen oftast skriven med ganska driven stil (ofta skrivstil) och absolut inte ristat i flera omgångar som på din vas. Håller med Engelsson.
          Söffe

Comment

Där ser man, då har man lärt sig ngt nytt idag igen. Jätte tack.
            Pes är mitt google.

Comment

Svar från Bergdala

Jag har kollat med info på Bergdala som svarar: "Det är en mycket gamal form.. Jag pratade Med Bo Andersson som jobbat här i över 40 år och han sa hyttdesign.. Ibland vandrade formarna mellan bruken, så den kan komma från Björkshult! Så det med PL i botten är nog någon form av stöldmärkning för den signerades aldrig här på bruket!"

Comment

Tjena Rebello, tack för intressant information. Ska läsa vidare lite om Björkshult nu också =)

Tack.
                Pes är mitt google.

Comment

Working...
                X