Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gatefat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gatefat

Har haft det här stora Gatefatet i Småland och tyckte att jag skulle ta hem det. Det var när Gate på 30-talet började intressera sig för rent hyttarbetat glas som dessa skålar, vaser och fat kom De är otikblåsta och med svart fot och en svart kant.
    DG
    Bifogade filer

Rysligt stiligt! Hur stort är det, över 30 cm i diameter?

Comment

Mycket läckert, Lasse! Och din bild kompletterar bra den svartvita som finns i boken Simon Gate - Edward Hald. Där anges: "Hyttarbetat fat med kant och klack i svart glas. Gate, 1930."

Dessa glas gjordes inför Stockholmsutställningen 1930 - man kan säga i ett nyvaknat intresse för det rent hyttarbetade glaset. I nya former och i en tyngre glasmassa än de rent hyttarbetade från 1917. Erik Wettergren har beskrivit hur Gate hade inspirerats av mäster Knuts hyttarbetade bonbonjär och pokaler - och 1916/17 ritade ett flertal karaffer med tillhörande glas, både i färgtonad kristall och i sulfatglas. I ett hyttarbete "där glas blev åter glas" och i en brytning mot allt det skärslipade glaset.

Flory Gate har berättat om vad som hände inför utställningen 1930: "Hald kom ner från Slöjdföreningens sammanträden i Stockholm och var full av program och planer - - - Edward gjorde glaskulan HZ 48 med det tjocka glaset, som gick i vågor - - - och Simon gjorde sin stora vas med svart klack - - - ur dessa experiment följde det ena efter det andra - - - konstnärerna stod jämt i hyttan och gav sig inte förrän formen var perfekt."

Man "kommer här osökt att tänka på" vad Hald berättar om allt detta med den formmässiga nydaningen och om samarbetet på ritkontoret och i hyttan - i det webbradioprogram som Obeslutsam har länkat till på Lungan.
      Last edited by Rebello; 2010-05-21, 09:52.

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
        Rysligt stiligt! Hur stort är det, över 30 cm i diameter?
        Det är drygt 50 cm på bredaste stället. Det är därför som frugan inte tyckt att jag skulle ta hem det. Det har inte fått någon slutlig placering än, men jag jobbar på det
        LasseC

Comment

Herreminje, vilken bjässe! Om din bättre hälft sätter sig på tvären vill jag be dig överväga en slutlig placering i Lund...

Comment

Jag skall tänka på Dig cjf
            LasseC

Comment

Working...
            X